Followers

Friday, July 24, 2009

Hari Pembangunan Keusahawanan

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/24/2009 12:48:00 AM 0 comments

SaLam..em marilah bersama-sama meramaikan program ini..=)..

Thursday, July 23, 2009

Sedarkah Kita

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/23/2009 03:15:00 PM 2 comments

Salam ukhwah semua..em sebenarnyer x tahu nak kongsi ap kat blog arini..sebab dah bape hari x update blog..em x berkesempatan..huhu..doakan sy yer..em tbe2x sy teringat kat seseorang yg menjadi sebahagian dalam hidup keluarga kami..iaitu keluarga En Ahmad..iaitu ayah sy..kirenyer ni cucu abah la..tp bukan anak sy..but anak buah sy..em namanya Ahmad Nu'man Kasyfi..em panjang sgt nama nyer..konon2x nyer nak pecah rekod la tu..tp x kesampaian..hehe..em kekal nyer nama Ahmad kata abg sy iaitu ayah kepada Ahmad Nu'man Kasyfi ni agar keturunan nama Abah masih d kekalkan sampai bila2x..alhamdulillah..kami anak2x abah syg abah..syg mak jugek..

ok..sebenarnyer bukan ni nak sy sampaikan..ap yg sy nak sampaikan sebenarnyer cmner kehidupan kita dr kter dilahirkan oleh ibu kita..sampailah kita besar yang mana sama ada kita ini ikut jalan yg lurus atau bengkok..


Dari kter lahir..?

Apa yg anda tahu bila kter lahir..??em yg sy tahu ble kter dilahirkan kter ni semua bersih dan suci daripada segala dosa sama seperti putih nyer kain kapan..adakah kter masih kekal sama macam kita mse baby tika waktu ini..??fikir lah sama2x..

Ya Allah..

Hamba mu ini terlalu kerdil dan kecil d muka bumi mu ini..
Sesungguhnye tika ak melakukan dosa padamu sama ada secara sengaja atau x..
Kau tetap membenarkan ak untuk tinggal d muka bumi mu ini..
Ampunkanlah dosa2x kami ya Allah..
Ampunkanlah dosa2x kami ya Allah..
Ampunkanlah dosa2x kami ya Allah..

Sesungguhnya engkau maha pengampun ya Allah..

Ya Allah ingatkan ak tika ak berada dalam kelalaian ya Allah..
Ini kerana ak sgt memerlukanmu di sisiku ya Allah..
Sentiasalah bersama2x kami dalam menegakkan agamamu ya Alllah..

Sesungguhnya dengan bantuan dan kekuatanmu kami memerlukannya..

Em sedarkah kita bila kter sudah mencecah dewasa yg mana kita mampu berfikir mana yg lurus dan mana yg bengkok..kita sebenarnya cukup bertuah kerana d bekalkan dengan ilmu agama tika kita berada di sekolah tadika lagi..jadi amalkan lah dan kekalkan apa yg kita sudah pelajari..walaupun kita x tahu apa yg Allah sudah aturkan untuk kita semua..tp bersangka baiklah pada setiap apa yg berlaku ke atas diri kter..yg mana semuanya ada hikmah nyer tersendiri..ini kerana..

"Apa yg kita suka barangkali x semestinya baik untuk kter..dan boleh jadi apa yang kita x ske itu adalah yg baik tok kita.."

Jadi sama2x lah kita fikir..untuk menjadi seorang yang terbaik sebenarnyer bukan la dalam sekelip mata sahaja..tp dengan usaha2x yg berlipat ganda..tabahlah dalam menghadapi setiap ujian yg datang..insyaAllah ia dapat kuatkan kita pada jalannya..Amin Amin Ya Rabbal Alamin..

Em rasa nya ini sj yg saya nak coretkan.. barangkali sekiranya ada yg tertinggal sama2x lah kita berkongsi sekiranya antum semua tidak keberatan..sebelum sy akhiri coretan sy sedikit kata2x dr sy..

"untuk mendapat pahala memg mudah dan untuk mendapat dosa juga memg mudah"

Sama-samalah kita pelihara hati kita agar kita hidup bukanlah hidup yg sia2x tapi hidup mendapat keredhaan dr Allah s.w.t..

p/s : Em ada sesiapa nak tlg sy jahit baju sy..huhu..penat dah mata nie jahit baju yg x siap2x nie..=(..mak abah sok yanie balik..tunggu yanie ek..syg mak n abah n semua..muuuuaaahh!!

SaLam alaik..

Monday, July 20, 2009

SaLam IsRa' MikRaJ

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/20/2009 10:06:00 PM 1 comments
Salam..sempena bulan rejap nie..marilah kita hayati peristiwa d bawah nie k..

27 Rejab mencatatkan peristiwa penting dalam kerasulan Nabi Muhammad SAW iaitu perjalanan Israk Mikraj perjalanan Baginda dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Baitulmaqdis di Palestin serta dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit ketujuh.Firman Allah bermaksud: “Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil-Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya (dengan diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya), agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Isra’, ayat 1)

Peristiwa ini berlaku setahun sebelum hijrahnya Nabi SAW ke Madinah bersamaan tahun 721 Masihi. Ia berlaku di tengah-tengah tekanan dan hinaan yang kuat yang dialami oleh Rasulullah dan sahabat daripada kelompok Musyrikin Makkah seperti Abu Jahaldan Abu Lahab.

Israk Mikraj adalah satu perjalanan kilat Nabi Muhammad pada malam hari atas kudrat dan iradat Allahdari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Baginda kemudian naik ke langit sampai ke Sidratil Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

Kisah-kisah dalam peristiwa Israk dan Mikraj mengandungi sesuatu yang amat menakjubkan kerana ia tidak sama dengan cara perjalanan ditempuh oleh manusia biasa. Perjalanan ini adalah perjalanan istimewa menggunakan kenderaan Allah yang kelajuannya tidak boleh ditandingi dengan apa saja kenderaan yang direka oleh manusia.

Dalam peristiwa itu Rasulullah SAW diperlihatkan kekuasaan Allah serta balasan yang bakal diterima umatnya di akhirat nanti. Firman Allah bermaksud: “Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad SAW) telah melihat (Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain iaitu di Sidratil Muntaha. “Dekatnya ada syurga tempat tinggal, (Muhammad melihat Jibril) ketika Sidratil Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya.”

“Penglihatan (Muhammad SAW) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah disitu yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. “Demi sesungguhnya Baginda telah melihat sebahagian daripada sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya.” – (Surah an-Najm, ayat 13-18).

Subhanallah.. Maha Suci Allah yang menciptakan alam ini..
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala aalihi wasahbihi ajma'in..
sahabat2.. sama-samalah kita menghayati sirah Rasulullah s.a.w spy kita dpt meningkatkan keimanan dn ketaqwaan kpd Allah dan Nabi Muhammad s.a.w..

saLam alaik..

Home Work From NuR

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/20/2009 11:33:00 AM 2 comments
Salam..em selamat pg..em semalam bukak blog sy jek nampak kat shoutmix sy terdapat hamba allah yg sy kenal melalui blog yg mana telah memberi sy keje sekolah x pasal2x..haha..nama nyer ckgu nur..em ptt pun ske bg keje sekolah..hehe..

Em ok x nak tangguh2x lg..em sebab banyak sgt keje nak kene wat..huhuhuhu..

Bekas kekasih saya adalah:
Em x dek bekas kekasih..maaf yer..hehe

Saya sedang mendengar:
Em lagu erti persahabatan dari kumpulan dearhty..

Mungkin saya patut:
Saya patut fikirkan cara bagaimana sy nak updatekan diri saya dalam organisasi sy sekrg..

saya suka:
Em ap yer yg sy ske..huhu..em sy ske warna biru laut dan warna hijau muda..sy juga ske pd kedamaian..

Sahabat-sahabat baik sy:
1) fatin najmin binti omar
2)munirah binti mahasan
3) munirah binti abdullah
4) emy amira hidayah binti abdul jalil
6) semua kawan2x yg ske berkawan dengan sy..

Saya Tak Faham:
Saya x faham sikap manusia yg ada kat bumi Allah nie..mcm2x perangai ada..

Saya kehilangan:
Orang yg saya sayang iaitu atok n nenek sebelah abah..em sampai satu ketika sy bermimpi atok dan nenek dtg dalam mimpi sy memakai baju serba putih lalu mencium pipi sy tanpa berkata apa-apa..tp mse tu sy cukup merindui mereka berdua..(al-fatihah)..

Ramai yg kata:
Saya kalau cakap manja..geram3x..padahal mana ada..

Makna nama saya:
Cahaya petunjukku..(Nurulhidayani)

Cinta itu adalah:
Em suatu yg blh lahirkan kasih sayang dalam hati..yg x dapat nak d ungkap..huhu..betapa3x..jawab sendiri yek..hehehe

Di suatu tempat seseorang sedang:
hehehehehehe...roomt sy tengah khusyu' online..em 2 hari dia x online..kuikuikui..

Saya akan cuba:
Untuk memperbaiki diri saya untuk menjadi seorang yang lebih baik..insyaAllah jika d izinkan Allah..doakan sy yer kawan2x..

Ayat"Selamanya"membawa maksud:
Bagi sy sama macam kak nur jawab.."sampai bila2x"..tp sy nak ubah ayat sikit..sebab nati u all kata sy tiru kak nur..hehe.."sampai kapan2x"..hehe..indon x..?

Telefon bimbit saya:
Em model 6070..em biasa2x jek..em x dek memori card pun..em warna hitam+silver..tp sy syg sgt kat hp sy tu..em penah tertinggal kat dunkie donat mse bli donat..tp d sebabkan jatuh pd tgn budak yg jujur sy dapat semula hp sy..sy x sayang hp oi..huhuhuhu..thanks ek adik mat dunkie donat..=)

Bila saya terjaga dr tidur:
Huhuhuhu..sy wat pe ek..em setiap hari mesti lain2x..

Saya bila meluat bila melihat:
Tengok orang ngade2x..kalau wat keje gedik..huhu..em kalau ad pakwe mcm nak tunjuk kat semua org..tp kalau suami isteri sy x meluat..sebab bg saya mereka sudah halal..tul x..?

Pesta/Parti adalah:
kalau kak nur jawab ada joget2x..sy nak jawab ap ek..huhu..em sama la kak nur jawapan sy ngan kak nur..hehe..blh x..?

Haiwan yang paling comel yg saya pernah temui:
Anak tupai jatuh dr atap umah sy..hehe..

Peringkat umur yang paling menyeronokkan saya:
em mse kanak2x..kanak2x pun x bp kanak2x..sy tukar sikit..zaman budak2x..sebab mse tu sy blh wat ap saja selagi mak n abah x larang sy tok tidak melakukannya..antaranya panjat pokok kopi..main parit..em dulu parit bersih taw x macam sekarang..hehe..lg main polis entry..baling selipar..jom sape nak lawan..

Hari ini:
Saya sedih sebab sy g pameran buku kat bitara siswa "upsi" nak cari buku ustaz hasrizal "cinta hingga ke syurga"..sy nak blikan sy buku nie..huuhuhu..

Malam ni saya akan:
Selepas buka pose sy akan prepare diri sy tok solat dan terus g libry nak wat esgmnt..nak ikut x..????

Esok sya akan:
First sekali sy nak jumpa lectrr tok semak surat yg kami kene wat tok kajian luar..sy memilih tok pergi ke muzium negara..=)doakan mg d permudahkan ek..

Saya betul2x inginkan:
Keredhaan Dr Allah s.w.t..kebahgiaan di akhirat serta kejayaan d dunia..x dapat banyak kat dunia nak dapat yg kat akhirat tu banyak..hehe..doakan sy yer kawan2x..

Ketika sy lihat wajah saya di cermin pagi nie:
Em ok aje..semua nyer masih sempurna sebagaimana yg Allah telah titipkan.. alhamdulillah..em past tu pakai tudung nak g kuliah pun asyk x betul..tp x pe..x dek sape nak tgk saya pun..hehe

Pusat membeli belah / arked permainan:
Em sy ngan family jarang shopping..em save duit..hehe..tp kalau shopping selalu kat tempat saya.."econsave"..hehehehehehe..lg gaint..em kami x pandai shopping la..sebab kami sekeluarga memg dah d didik dari kecil tok bersederhana..bukan la kata lokek..tp ikut keperluannya sahaja..sebab kami dr golongan yg sederhana..tp Alhamdulillah rezeki yg d berikan kepada kami x pernah putus2x sampai sekrg..alhamdulillah..

Makanan barat atau jepun:
Em sebenrnyer x penah makan pun 2 2 nie..em penah teringin nak rasa sushi..tp sampai sekrg x dapat lg..huhu..sape nak belanja saya nie..

Bilik yg terang atau gelap:
Em bergantung pada situasi..kalau nak wat keje x kan nak dok dalam gelap kot..hehe..jd kalau nak tdo jek tutup lampu..em jd minda dan perasaan kter tenang ckit..

Makanan segera adalah:
Em makanan dalam tin yg dijual2x kat kedai o pasaraya..em kalau tin nyer kemek em bg sy dah x selamat..kalau tin x kemek baru sy bli..hehe..sori memilih sikit..

Ayat terakhir yang anda katakan pada seseorang:
Em org terakhir em sape ek..em roomt la..em petang nie nak buka pose ap..hehe..em kne prepare awal..em tp smapi skrg x dapat kata putus lg..sebab x tahu nak makan ap..huhu..sape2x ad suggestion..???

Siapa yang anda mahu tag????
Hehehehe..bab ni la yg nak kejam macam kak nur..kuikuikui..

siapakah yg bertuah itu..??

1) ummu huraiyah dan abu saif (b4 balik malaysia wat keje sekolah nie dulu taw..kalau x, x blh pulang..hehe)
2) dalila (upm, ex samttar)
3) wahida (upsi, ex samttar stam)
4) ina mujahidah (usim, ex samttar)
5) kak aniemz (upsi, sem7)
6) kak ummuabdullah syaakir
7) kak mawaddah dan abg hafiz
8) abang tg (sekali sekala wat keje sekolah yer..)
9) ina nailofar
10) zikroyati (cib chibi)tenangkan fikiran dengan wat keje sekolah nie k dik..=)

Em penat kak nur..huhuhuhu..banyak sgt soalan..huhu..em ni ckgu dr thailand ke ap yg bg keje sek gini..hehehe..so far dah setle dah..jd x dek hutang ek..hehe..em nati kak nur tanda yer...hehe..dapat A+ taw..

K undur diri dahulu..mahu pergi satu perjumpaan tok menjadi fesi kat sekolah..tp d mana ek..???

K kawan2x yg kene tag tu wat taw keje sekolah tu..

SaLam alaik..

Saturday, July 18, 2009

Chapter Demi Chapter

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/18/2009 01:21:00 AM 1 comments
Assalamualaikum..

Em..sebelum sy nk lelapkan mata sy nak cerita keadaan sy hari nie..apa yg berlaku..em arini sy bersama sahabat sy pergi ke KL..em dengan tujuan nak pergi ke perpustakaan negara kat titiwangsa..nak cri bahan esgmnt..past tu nak g beli printer kat louyat..em cerita nyer cmini..

Chapter 1:

pg tu dalam kul 7.30 sy dah bertolak ke KL..pg tu sy bangun terlwat ckit..sampaikan sy dah bangun pun sy mamai lagi..sy n roomt sy berebut tandas..kak ila (roomt) dia cakap kat sy dia nak masuk tandas ludu..em x pe la..sy bg jek..hehe..tp yg kelakarnyer sy mamai..tahu x ap sy buat..??em sy terambil ubat gigi kak ila..kiranya saya ambil 2 ubat gigi..sy ingt saya ambik berus gigi n ubat gigi..tp sebaliknyer sy ambik 2 2 ubat gigi..hehe..maaf kak ila..penat punya pasal..mana x nyer dah berapa hari tdo kul 5.30 pagi..hehe..

Chapter 2:

em dalam perjalanan ke KL..sy duduk dekat sebelah kak mulan..x sangka dapat jupe kat dalam bas..hehe..em punya la borak3x sampai la dia ada cerita something..nak tahu??about SAKA..em ap pandangan pembaca semua tentang SAKA nie..?em menakutkan sebenarnyer..sebab tu antum semua di nasihatkan untuk berubat..sebab kter x tahu ap yg ada pada diri kiter..actlly kak mulan dulu x percaya pada perka2x ghaib nie..tp after ap yg berlaku pada drinyer sedikit sebanyak dia sudah mempercayai nyer..alhamdulillah..em sesiapa yg terasa dirinyer d ganggu cepat2x berubat islam ek..tok keselamatan diri..em past tu dah bork2x kami tertdo..kepala bertemu kepala..sahabat yg temankan sy g KL dia curi2x ambil gambr kami..hehe..dia tunjuk la cmaner kami tdo..huhu hodoh betul..=)

Chapter 3:

sesampai nyer d KL..kami terus menuju ke pekeliling tok ambil bas ke perpustakaan negara..time kat tempat bas pulak my tummy meragam..huhu..sakit sgt perut..mayb semalam sy buka kuew teow tom yam kot..x makan nasi..em sampai kat perpustakaan pun still sakit lagi..huhu..g la tandas..paip tandas x dapat bukak..kepala paip tu ketat sebab nyer..em gunakanlah tenaga yg ada..hehe..budak taekwondo x kan la x mampu nak bukak..bukan taekwondo la nama nyer..hehe..em akhrnyr kepala paip bisa dibuka dengan menggunakan segala tenaga yg ada..cuma tangan sy luka..darah la jugek..kebas terus..huhu..

Chapter 4:

Proses mencari bahan selesai jugek..tibalah nak wat pinjaman buku..em lawak kawan2x..kami ni x pernah pegi perpustakaan negara..today is we our first time..huhu..carilah jalan dengan mengikuti signboard yg d bagi..em lurus bendul sgt sampai dah ikut signbord pun blh sesat..em kami g ke tempat ap ntah tu..usang jugek la..em ble patah balik ad pekerja kat c tu nampak..dia tyer wat ap kat c tu..kami pun jawab..nak cari bangunan sejarah (pinjam buku)..em dia pun tunjuk la jalan nyer..em depan mata jek..tp kok x nampak..huhu kene tambah power cermin mata nie..hehe..

Chapter 5:

Em dalam perjalanan masuk ke bangunan tersebut d hadapan kami ada 2 lif..1 lif wat angkat barang..1 lif lagi tok org awam naik..kami d kategori dalam org awam la kan..em tp kami tekan butang lif tu yg terbuka lif angkat brg..em kami pun x naik..ikut arahan la katakan..em pintu lif tu pun tertutup semula..kami tekan butang lif lg..pastu lif angkat barang jugek yg terbuka..em ap lagi kami mengambil keputusan untuk naik lif tu..alhamdulillah x de pape kne..kot2x la kne marah ke..takut jugek..em past tu cari buku yg nak d pinjam x jupe2x lak..rupanyer kat rak bawah sekali..alhamdulillah Allah masih bg penglihatan yg baik tok cari buku tu..penting ooo tok wat esgmnt..huhu..

Chapter 6:

Em past 2 kami pun balik dan teruskan perjalanan kami ke times squer..tok solat zohor..jalan jalan jugek..kewajipan jgn d tinggal k..em sampai c tu dah siap2x solat sume gerak la g louyat..nak cari printer..em dalam perjalann ke louyat ada sorg mamat nie..x pasti la mamat ni org arab ke org bangla..sebab rambut nyer kerinting2x..hehe..em jalan sambil pandang2x ke arah kami..bukan perasan taw..tp tu la realitinyer..hehehehehehe..pastu tahu x ap yg berlaku..?mamat tu tersungkur..hehe..kami pun tersentak lak gak..kata kawan sy tu la jalan x pandang depan..hehe..pengajaranyer jalan pandang depan..jgn jalan pandang org x tentu hala..

Chapter 7:

Kami terus pergi ke tingkat atas..em mula2x g satu kedai nie..em service x bik..em past tu g kat EPSON..service ok..em sy pilih untuk bli printer jenis EPSON..alhamdulillah ap yg di cari ketemu jua..hehe..em 3 in 1..sape2x nak print asgmnt dtg la sini..hehe..5 sen jek..kuikuikui..pastu kami pun menuju pulang ke UPSI..

Chapter 8:

Dalam perjalanan ke palaza rakyat ramai sgt org..huhu..naik pun terhimpit2x..x ske..huhu..em tp redah jek..sebab kalau x redak nati x sampai upsi..lg2x sy kejar masa tok program perasmian RPA (rakan penggerak addin)..em sy dapat kejar bas kul 7..tp d sebabkan ramai balik keje..jalan pun jem..huhu..perjalanan mengambil masa 1 jam 45 minit..huhu..em sy sampai kul 8.45pm..alhamdulillah sampai jugek..em sempat la kejar program tu..em selaku naqib dan naqibah em basar tanggungjawab kter sebenarnyer..em sama2x la kter memberi yang terbik tok kter semua untuk d kongsikan..semoga dengan gerakan ini akan melahirkan generasi yang soleh dan solehah..em peserta2x RPA terdiri daripada adik2x sem 1..program ni under pusat islam UPSI..em alhamdulillah malam nie sume berjalan dengan lancar..selamat berhalaqah..chaiyok bebeh!!

Chapter 9:

Em penat dah..huhu..em sampi bilik after gulung tikar kat foyer blok 3 terus naik bilik..lapar ada ngantok ada..tp seronok melalui pengalaman hari ni..em ok la rasa nyer nak stop dulu..dah menguap banyak kali dah nie..huhu..

K.. SaLam alaik semua..=)

Friday, July 17, 2009

KARNIVAL MASJID 2009

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/17/2009 01:13:00 AM 1 comments
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Kepada semua pembayar zakat, khususnya yang tinggal di sekitar Sungai Buloh, pihak Lembaga Zakat Selangor (MAIS) dengan kerjasama Masjid Bandar Baru Sungai Buloh, akan menganjurkan 'KARNIVAL MASJID 2009' bersempena Tahun Zakat Selangor 2009.

Program ini akan berlangsung seperti berikut:

Tarikh : 17, 18 dan 19 Julai 2009
Hari : Jumaat, Sabtu dan Ahad
Masa : 9.00 pagi - 11.00 malam
Lokasi : Perkarangan Masjid Bandar Baru Sungai Buloh

Di antara program menarik ialah:

Forum, pertandingan hafazan, konsert nasyid, pertandingan mewarna dan melukis bagi kanak-kanak, ceramah oleh tokoh-tokoh ilmuwan tersohor dan banyak lagi.

Kami menjemput anda untuk sama-sama memeriahkan Karnival Masjid 2009 ini!

Marilah sama2x kita mengimarahkan program tersebut..sekiranya ada masa lapang untuk menghadiri nya datang lah..=)

Salam alaik..

Wednesday, July 15, 2009

ZaMaN SeKoLaH

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/15/2009 03:47:00 AM 2 comments

SaLam..

KhaS BuaT aNdA SeMuA..kenapa sy post kan entry ini adalah sebab..arini sy g solat jemaah kat surau KHAR,UPSI..em sy g selepas maghrib..em sambil tunggu isya' sy nak dengar kuliah maghrib yg diadakan pada setiap isnin, selasa dan rabu..em tp sy x taw lak kuliah maghrib td batal..so sy bersama akhwat yg lain iaitu bersama kak ateh, kak mas, n kak ila..malam ni kami berempat je yg trun surau berjemaah bersama-sama..alhamdulillah..em yg sy sedih sy d minta utk memberikan sedikit nasihat ataupun kata lain "juadah hati" dlm kalangan kami td..sy di suruh sebab sy muda dan perlu belajar semua tu..terima kasih kak ateh..kak mas..kak ila..=)..bak kata orng..selagi nyawa masih d pinjamkan oleh Allah selagi tu kter perlu menuntut ilmu..em tp masa tu sy x bersedia pun lgsg..kesilpan sy sebb x bersedia..yg pelik nyer knp sy x blh nak kuarkan ap jek nasihat atau tazkirah dari kepala sy..huhu..em wal hal dr sy sek rendah sampai sek menengah tentang ilmu agama sy d tekankan..tp tu la malangnyer..bila ilmu x amal memg jd gni..

YaAllah kau kembalikanlah ilmu2x yg pernah aku pelajari supaya aku blh sampaikan kepada sesiapa sahaja..amin3x yarabb..

buat pembaca-pembaca blog ku..jangan lah jd seperti sy..huhuhu..geram3x..em kat bawah nie ad sedikit seloka yg antum semua blh baca dan fikirkan adakah sy atau kalian masih mengamalkan ap yg ptt o x..=)


Bismillahirrahmanirrahim..


Zaman skolah ber 'ana-enti'..

Sekarang hilang diterbangkan angin..

'Aku-engkau' jadi pengganti..

"Ana rindulah sama Al-Amin.."


Bertudung labuh ayu sentiasa, (yeke?)

Ikhlas atau peraturan semata; (seems morelike the latter)

Sekarang ni gaya 'hebat-hebat' belaka..

Entah bila nak 'ayu' semula..


Cakap siang pandang-pandang..

Cakap malam dengar-dengar..

Batas pergaulan makin berkurang..

Dah makin lupa apa ustaz ajar..


Dulu cakap ngan laki jarang sekali..

Batas pergaulan punyalah jaga..

Sekarang pampang gambar ngan buah hati, (especially at Friendster)

"Kak, rasa malu tu campak pi Thailand ka?"


Dulu bahasa bukan main jaga..

Bukan apa, takut terbuat dosa..

Sekarang dah pandai bahasa gila-gila..

Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema"


Dulu berlumba-lumba dengan member..

Hafal Quran gila-gila..

Sekarang Quran kumpul habuk jer..

"Alah, aku banyak kerja lain laa..."


Ustaz selalu cakap kat kita..

Jadilah contoh muslim sejati..

Tapi sayang kebanyakan leka..

Bila dunia diletakkan di hati..


Orang cakap budak Al-Amin berkualiti..

Baik, berakhlak lengkap semuanya..

Sayangnya indah khabar dari realiti..

Bila melihat pada fi'il anak didiknya..


Bila ditegur angin satu badan..

Konon sudah tahu belaka..

Kalau dah tahu kenapa teruskan..

Seronok sangat ke kumpul dosa?


Macam tu lah kalau terasa diri hebat..

Nama pun lepasan sekolah agama..

"Tak payah laa kau nak bagi nasihat..

Kau ingat kau tu baik sangat ke?"


Itulah realiti budak skolah agama..

Majoriti terkejut dek dunia luar..

Akhlak dan ilmu dalam pagar skolah saja..

"Tak sesuai laa semua-semua ni kat luar!"


Kesian ustaz mengajar kita..

Kesian mak bapak nak anak jadi berguna..

Kita ambil sambil lewa..

Alasannya kita bukan insan sempurna..


Memang insan tiada yang sempurna..

Kerana itu dituntut berusaha..

Tak guna ilmu penuh di dada..

Jika tak berusaha menghayatinya..


Bukan mengeji bukan mengata..

Teguran ikhlas dari jiwa..

Teguran buat diri saya juga..

Saya juga insan penuh dosa..


P/S: Bantulah ak..huuhuhuhuhu..

SaLam alaik..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez