Followers

Wednesday, December 22, 2010

Jika Di Tolak

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 12/22/2010 09:13:00 PM 2 comments
Salam ukhwah buat pembaca semua..pejam celik pejam celik 2 minggu juga ana tidak mencoretkan sesuatu di dalam blog ana..selalunya buka blog orang lain je..em ok jugek la tu kan..daripada tgk blog sendiri je tapi x update2x..hehe..

"JIKA DI TOLAK"..Huhuhuhu..blh jadi pelbagai tafsiran disitu ya..tp apa yang ana maksudkan dengan tajuk ni adalah apabila pandangan yang kita utarakan ditolak dalam sesuatu perbincangan..Em secara faktanya seseorang akan merasa sedih apabila pandangan @ ideanya ditolak..dan seseorang itu akan merasa seronok apabila pandangan @ ideanya diterima..berbunga2x apabila pandangan @ idea kita diterima..setuju x dengan fakta "Berbunga2x" tu..?hehe..

Sahabat-sahabat pembaca sekelian, dalam sesuatu perbincangan jika pandangan @ idea kita ditolak ucapkan lah "Alhamdulillah"..sebabnya pasti akan ada hikmahnya..manakala jika pandangan @ idea kita diterima jangan berbunga-bunga tetapi "Beristighfar" lah banyak2x..ini kerana barangkali ia suatu ujian buat kita..

Sentiasalah berlapang dada dan berfikiran terbuka sahabat-sahabat dalam sesuatu perkara yang kita lakukan..ingatlah mungkin juga apa yang kita suka ia bukan yang terbaik untuk kita dan mungkin juga apa yang kita tidak suka ia adalah terbaik buat kita..samalah juga jika pandangan @ idea kita ditolak dan diterima..pasti ada hikmahnya dan ujiannya disitu..sesungguhnya Allah swt lebih maha mengetahui..

Ok setakat ini dahulu..insyaAllah jumpa lagi..

Salam alaik..

Nursyahadah
Upsi
21:30 pm

Tuesday, December 7, 2010

Jangan Dianggap Remeh

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 12/07/2010 08:19:00 PM 2 comments

Salam..Alhamdulillah..sedikit perkongsian daripada ana buat sahabat2x semua..sambil duduk2x melayan keletihan berprogram tadi pagi..tp x la letih mana sangat pun..hehe..alasan jek..em tengah duduk2x tiba2x teringat kisah seorang sahabat kepada kakak ana..sahabat kakak ana ni merupakan seorang hafizah..iaitu seorang muslimat yang Allah pilih untuk menghafaz 30 juzu'..alhamdulillah dengan izin Allah kawan kakak ni selesai menyelesaikan hafalannya..namun setelah berumah tangga, tanggungjawabnya menjadi semakin banyak..menghafaz,menguruskan rumahtangga,anak dan lain2x lagi..sehingga suatu ketika muslimat tersebut jarang-jarang untuk mengulang hafalannya..apa yang ana sedia tahu bagi seorang yang telah menghafaz sesuatu surah di dalam Al-Quran perlulah di amalkan..walaaupun hanya sebaris ayat..

Apa yang menarik dalam Kisah ini..

Sahabat ini telah mendapat teguran daripada Allah swt melalui seorang anaknya..Anak ini tidak mampu untuk mendapat rawatan daripada doktor..sangat ganjil kerana Doktor tidak mampu mengesahkan penyakit tersebut..Namun sahabat ini bermuhasabah diri..mengapa Allah beri ujian ini kepadanya..ana teringat sesuatu..Allah x kan uji seseorang itu tanpa ada sebab..

Kemudian sahabat ini membuka Al-Quran dan membacanya sambil menghafal surah-surah yang telah dihafal olehnya ketika dahulu..tujuan untuk menenangkan hati..Alhamdulillah dengan kuasa Allah anaknya sihat hari demi hari sehingga sihat sepenuhnya..

Apa yang ana cuba sampaikan kepada dalam penulisan ana ni..berfikir lah terhadap ujian yang Allah timpakan kepada kita..jangan menganggap remeh terhadap sesuatu ujian yang Allah tujukan kepada kita..carilah mengapa..?mungkin ini teguran Allah kepada kita untuk memperbaiki diri kita..yakinlah pada Allah bahawa setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan..

Ingat!..kalau Allah bagi ujian bermakna Allah sayang kat kita..Like2x..!

Ok setakat ini dahulu..

Salam Alaik..


Nursyahadah

21:23 pm

Thursday, December 2, 2010

Pintu Bukan Lagi Masalah

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 12/02/2010 11:41:00 PM 2 comments
Assalamualikum..huh setelah 5 minggu tidak update blog..itulah masalah pengurusan ana dari dulu sampai sekarang..memg jalan laju tapi bab masa nak betul2x jaga "berat"..huhu..emmm kadang nak update blog ni..dah rancang nak tulis ni la malam ni..esok rancang lagi nak tulis tajuk ni la malam nie..tp x jd jugek..huhu malas sangat jari ni..huhu berubah2x hidayani!

Alhamdulillah bersyukur pada Allah..udah ramai penghuni surau muslimat di surau ek..ini adalah kekreatifan sahabat2x ana terutamanya "HERWANA BINTI HERMAN" dalam merancang pelbagai aktiviti untuk diberikan kepada mad'u..em setiap hari kena prepare nak bagi tazkirah apa..hehe..

Sebenarnya surau di kolej ana kecil..pintu masuk pun satu..situlah laluan muslimin, situ jugalah laluan muslimat..sifat seorang wanita memang x lari dari malu..huhuhu..em dulu pernah diutarakan tentang persoalan pintu..pintu 1, kecik..muslimat nak masuk pun segan..sebab selalu akan bertembung dengan muslimin..

Emm ada diutarakan kepada pihak pengurusan kolej, tp gaya mana nak buat..nanti tebuk dinding kang bangunan runtuh..hehehehe..Emm teringat jawapan yang diberi oleh pengetua la kalau x silap ana..em pucuk pangkal dalam beribadah adalah hati..bukan pintu..ngeh3x..kata2x tajam tu..bak kata orang..nak seribu daya..x nak seribu dalih..

Jadi sahabat2x..apa lagi jangan anggap PINTU sebagai sebab utama untuk antum tidak turun ke SURAU..hehe..

Ok setakat ini sahaja perkongsian..insyaAllah ada kelapangan entry baru akan muncul lagi..insyaallah..doakan ana deh..

Salam perjuangan buat sahabat2x semua..

Salam alaik..


Nurulhidayani Ahmad
Khar,upsi
00:19

Tuesday, October 26, 2010

Mampukah Ana?

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 10/26/2010 01:56:00 AM 2 comments
Salam..alhamdulillah syukur diatas nikmat kurniaan Allah..

Tiba2x terfikir sesuatu setelah apa yang telah berlangsung untuk beberapa hari ini..

Allahuakhbar..!

Mampukah ana berlari seperti harimau bintang sedang mengejar mangsanya @ hanya berlari seperti angsa yang ingin mematuk mangsanya??

Jawapannya?

Doakan ana menjadi sepantas harimau bintang deh..huhu

"Pengorbanan itu suatu kemanisan jika ia benar2x dirasai"

~Beramal kerana Allah~

Salam alaik

P/s : Rinduku terhadap family semakin meningkat..namun keseronokan dirasai kerana mereka juga merindui diri ini..hehehehe..syukran ya Allah..


Nurulhidayani Ahmad
Semester 6

Friday, October 15, 2010

Alhamdulillah Akhirnya!

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 10/15/2010 12:58:00 AM 1 comments
Salam alaik..alhamdulillah syukur kepada Allah..masih berikan nafas kepada ana untuk terus meneruskan kehidupan yang banyak liku-likunya..em semua manusia ada ujian Allah sediakan..bezanya cuma situasinya..InsyaAllah perancangan Allah adalah lebih baik..

Em cuma dah lama x update blog..em tetiba arini nak update pulak..huhu..em bukan nak berkongsi apa pun tok entry nie..cuma nak berkongsi kegembiraan dan kelegaan..hehe..

Alhamdulillah tadi lepas dah "P"..lesen motor..yang sebelum2x ni ana nak habiskan x habis2x..huhu..bila x habis2x rasa terbeban di kepala..jadi nak x nak kena habiskan juga dapat "P"..walaupun selalunya dok di atas jalan raya..ngeh3x..dengan suka sukinya..jadi insyaAllah selepas ini halal la ana di jalan raya..hehehe..em lesen kereta pulak ana dah dapatkan "P" masa sem lepas b4 cuti sem 5..em sekrg 2 2 dah setle..jadi lega dah..x yah nak pikir2x dah..

Jadi sesiapa yang berhasrat untuk amik lesen janganlah malas2x nak g belajar..macam g kuliah tu..jangan jadi macam ana..lambat..em tp kadang-kadang ada sebab kenapa lambat..insyaAllah ada hikmah semua tu..

Ok la..sedikit peringatan buat pembaca sekelian..

"IKHLASKAN HATI DALAM APA JUA YANG DILAKUKAN KERANA ALLAH"

Salam Alaik..


Nurulhidayani Binti Ahmad
Semester 6
KHAR,UPSI

Saturday, September 25, 2010

Pilihan Yang Tepat

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 9/25/2010 08:12:00 PM 2 comments
..Bismillahirrahmanirrahim..

"Wahai kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal"
(Surah Ghafir : 39)

Terkenang tazkirah pendek yang disampaikan oleh seorang adik semester 1. yang diminta oleh ana untuk beliau memberikan tazkirah pendek kepada kami sebelum kami memulakan mesyuarat kami..yang mana beliau menyataan bahawa dalam kehidupan manusia kita mempunyai 100 nikmat..yang mana 1 nikmat dunia dan 99 nikmat akhirat..

Subhanallah !

Bila kita bandingkan di sini sahabat2x..berpandukan kepada ayat yang ana sebut tadi..Allah itu sangat pemurah..namun Allah memberi kita pilihan sama ada kita mahu kejar yg 1 @ 99..

Jadi apa tunggu lagi sahabat2x..yang mana menjadi pilihan antum..?

Salam alaik..

Nurulhidayani
Semester 6
Upsi

Friday, September 24, 2010

Bareng-Bareng

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 9/24/2010 09:43:00 AM 0 comments
Salam jumaat semua..semoga sentiasa berada dalam rahmat Allah..Em sedikit tazkirah pagi buat semua..sebagai peringatan untuk diri penulis dan sahabat2x pembaca sekelian..

Apa tu bareng-bareng?hehe..em maksudnya bersama-sama..dalam maksud lain ialah berjemaah..Maksud berjemaah disini berkumpulan @ beramai-ramai..kenapa kita perlu berjemaah dalam apa jua keadaan..kita buat asgmnt pun berjemaah..kita jalan2x pun berjemaah..kita makan pun berjemaah..bagaimana dengan solat kita? adakah kita lakukan dengan berjemaah?tepuk dada tanya iman..kita tengok sekarang, ramai yang sudah meninggalkan amalan solat berjemaah ni..kadang-kala bila dilihat ada masa-masa tertentu sahaja seseorang individu itu akan solat jemaah..namun positif kan diri ini berfikir, kebarangkalian mereka2x ini mempunyai agenda..tu yang x sempat nak solat jemaah..itu bukanlah persoalannya..

Bagaimana nak istiqomah melakukan amalan solat jemaah?"..Istiqomah tidak mampu dilakukan melainkan oleh mereka yang hebat..kerana istiqomah ialah perkara yang keluar daripada kebiasaan..memisahkan diri daripada adat dan berdiri dihadapan Allah dengan benar.."Sama2xlah kita fikir mcmana nak menjadi seorang yang istiqomah..kerana ia tidak boleh di beritahu melalui percakapan..tetapi pada hati..

Apa yang ana nak bgthu kat sini tuntutan untuk solat berjemaah ini sangat mendapat ganjaran yang besar daripada Allah berbanding kita solat secara individu..sama lah juga situasinya ganjaran yang diberi kepada orang yang dah tahu membaca al-quran & orang yang x tahu baca al-quran bila mereka membacanya..

Ikut kemampuan?sahabat2x..sekiranya anda mampu untuk solat jemaah pada 1 waktu sahaja silakan..tiada salah.. kalau mampu buat kelima-lima waktu itu adalah yang terbaik..em dulu masa di sekolah asrama setiap waktu akan solat jemaah terutamnya pada cuti sekolah..selepas azan berkumandang pastinya loceng akan dibunyikan menandakan di suh g surau utk solat berjemaah..dalam kedegilan ada juga yang nyorok2x untuk tidak melakukan amalan solat jemaah ini..ana tidak maksudkan kepada sesiapa disini..namun itulah realitinya yang berlaku sekarang..solat jemaah mengambil masa yang lama berbanding dengan solat secara individu..kemungkinan disebabkan oleh faktor itu mereka memilih untuk melakukan solat secara individu..wahai anak-anak muda..tulang2x kita masih kuat kan berbanding dengan orang yang sudah tua..kita kelihatan di surau2x & dimasjid2x tidak kelihatan anak-anak muda yang menguasai masjid..tetapi yang kelihatan adalah mereka yang sudah tua..di mana anak-anak muda ya?

Em rindunyer situasi di sekolah dulu..dimana-mana pun kita berada disitulah tempat kita ditarbiah..dan adakah "aku" masih lagi meneruskan amalan itu?..Ya Allah permudahkan kami ya Allah..

Em Bimbang?bimbang untuk solat jemaah di bimbangi akan hadir penyakit hati iaitu bangga diri..huhu sahabat2x..kalau diikutkan semua akan melakukan solat..sama je situasi nye bila dia solat dan kita pun solat..bezanya berjemaah dan individu sahaja..em jangan bimbang sahabat2x..kejarlah ganjaran yang Allah sediakan untuk kita..

Ayuh sahabat2x..kita bermuhasabah..dengan berjam-jam kita boleh duduk dihadapan laptop melayari internet kenapa kita tidak boleh peruntukkan hanya 10 minit utk solat berjemaah?..sama2x lah kita berfikir dan bertindak ke arah perubahan..

Salam alaik..

Nurulhidayani
Semester 6
Upsi


Monday, September 20, 2010

Teruskan Perjuangan!

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 9/20/2010 04:55:00 PM 0 comments
Salam..Alhamdulillah..nikmat kurniaan Allah s.w.t masih memberi nafas untuk menulis di ruangan ini..selepas bercuti selama 2 minggu di rumah sempena berhari raya bersama family..insyaAllah kalau ada kesempatan utk menulis lg ana akan post kan kenangan masa hari raya hari tu..hehe..em fokus utk kali ini, ana perlu meneruskan perjuangan..perjuangan dalam menuntut ilmu..perjuangan dalam mengawal hawa nafsu..perjuangan dalam menyebarkan dakwah dan pelbagai lagi perlu diteruskan..bak kata pepatah "hidup perlu diteruskan"..Perjuangan x kan terhenti sehingga kematian tiba..!

Namun kadang-kala jauh disudut hati ini ada dilafazkan perkataan "penat"..penat nak layan perasaan sendiri..penat nak layan perasaan orang lain..penat dengan kerja2x yg diberikan..sahabat..jika kita penat mengadu lah dengan Allah..mengadulah dengan sepuas-puasnya..menangislah dengannya..mg Allah memberi kita kekuatan dalam meneruskan medan ini..namun dalam masa yang sama ana seronok dengan situasi tersebut..sebabya ia memberi pengalaman kepada ana..juga lebih mematangkan pemikiran ana..itulah anugerah Allah..Alhamdulillah..!

Em macam2x di kepala perlu difikirkan pada tika ini..kena buat itu..kena buat ini..mcm2x sampaikan kadang2x ada sedikit perkara yang tertinggal..namun ana sedar yang mana dalam hakikat kehidupan manusia tidak sempurna..x semua perkara kita boleh lakukan dengan baik atau rapi..tapi ana lebih suka kalau kita berusaha..paling tidak bila kita berusaha kerja dapat diselesaikan..insyaAllah..berbeza dari kita melihat sahaja tanpa berganjak..teringat kata2x yang diberi oleh sahabat ana ketika mengambil tingkatan 6 stam dulu.."jangan berganjak seinci sebelum loceng berbunyi"..kisah lawak nyer disini "sebelum bunyi loceng sahabat ana dah nak berganjak untuk pulang ke rumah"..hehehehe..em namun pengajaran yang baik disini yang boleh dikongsi..selagi Allah pinjamkan nyawa kepada kita selagi itu jangan sekali tinggalkan apa yang diperintahkannya..perintah untuk beriman kepadanya dan perintah untuk menyebarkan dakwahnya..

Penat???biar lah kita penat di dunia..mg bahagia di akhirat kelak nanti..mana yang kita pilih?bahagia di dunia atau bahagia di akhirat sana?..

Ok la sampai disini saja dulu..banyak kerja menunggu untuk dilaksanakan..mg diri ni terus kuat dan bertenaga untuk berentap dalam medan ilmu dan dakwah..insyaAllah..takbir! Allahuakhbar!..

P/s : Kepada sahabat2x yang mengenali sahabat kita iaitu Farahzilah bacth stam 2006..dia akan melangsungkan perkahwinannya pada 03/10/2010..kalau sapa2x x sempat g 03/10/2010 blh g akad nikahnya pada 01/10/2010..Tahniah buat beliau!..mg jadi isteri solehah..!

Salam alaik..

Nurulhidayani Ahmad
Semester 6
Upsi



Friday, September 10, 2010

Salam Eidul Fitri

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 9/10/2010 11:20:00 AM 0 comments

Salam semua..alhamdulillah berkesempatan sebentar menulis di blog yg x seberapa ni..Alhamdulillah setelah selesai kita berpuasa selama sebulan..kita bertemu pula dengan syawal..syukur nikmat yang diberi oleh Allah swt..Alhamdulillah..

Beberapa hari yang lepas iaitu seminggu sebelum umat islam menyambut bulan syawal alhamdulillah ana dapat menghabiskan masa dengan sebaiknya iaitu dapat ziarah kakak ipar + abang..nenek di kampung..sahabat yang baru pulang dari mesir..dan cari barang untuk berhari raya..Alhamdulillah..perancangan yang dibuat semua terlaksana dengan izin Allah..Alhamdulillah..

Ok rasanya itu dulu buat masa ni..insyaAllah ada masa ana menulis lagi..

Salam eidul fitri ana dan family ucapkan kepada semua sahabat2x ana yang mengenali ana..kepada muslimin dan muslimat yang menyambut hari raya pada hari ni..dan kepada semua pembaca2x blog..

Salam alaik..

Daripada : Nurulhidayani & Keluarga

Thursday, September 2, 2010

Ceramah : Palestin Dalam Bahaya

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 9/02/2010 06:14:00 AM 1 comments

Salam

Bagi yang berkelapangan boleh sertai ceramah ini..

Syukran

Salam alaik

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Kembali Lagi

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 8/11/2010 03:26:00 AM 0 comments
Alhamdulillah..Ramadhan kembali lagi..

sahabat-sahabat..marilah sama2x mengimarahkan lagi bulan ramadhan yang penug berkat ini..

salam ramadhan kepada semua yer..

Pesananku

Bangun sahur & Bersahur

Bangun Malam & Bertemu Allah di sepertiga malam

Salam kemaafan andai ada mengguris hati dan perasaan sesiapa sajaha sama ada secara langsung @ x langsung..mg mendapat keberkatan daripada Allah swt..Amin

Friday, August 6, 2010

Percaya kepada Mereka

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 8/06/2010 04:45:00 AM 0 comments
Assalamualaikum..Alhamdulillah ini adalah entry ana yang ke 110..pejam celik pejam celik dah 110 entry ana post..em bagi ana banyak dah tu..tapi kalau 1000 post adalah lagi banyak..hehehe..insyaAllah akan ana terus menulis sehingga ke bilangan itu insyaAllah..mg di panjangkan umur oleh Allah..

Berehat sebentar membuat proposal untuk subjek penduduk dan kependudukan..em sem ni ana kena buat 2 proposal..em tp bukan itu yang ana nak kongsi bersama pembaca sekelian..

Em apa yang ana nak kongsi bersama antum semua utk penulisan kali ini adalah berkaitan kepercayaan orang yang berada di bawah pimpinan kita..kalau antum pernah menjadi pemimpin mungkin antum akan merasa situasi ini..maksud ana camaner nak bekalkan kepercayaan dalam diri terhadap orang yang bekerja di bawah kita..kadang-kadang ada sesetengan manusia yang sukar untuk percaya orang yang bekerja di bawahnya..bagi ana ni adalah satu tabiat yang perlu diubah..

Dalam memimpin ni kte kena bagi kepercayaan kepada orang bawah kita..sebab yang jelas dia bekerja untuk kita..untuk selesaikan segala kerja-kerja kita..mampu ke kita nak buat sorang-sorang tanpa bantuan??antum jawablah sendiri..

Bagi ana betul ke salah apa yang dibuat oleh orang di bawah pimpinan kita itu x pe..sebab ana menganggap ia suatu proses belajar..manusia ni ada pelbagai kriteria..ada yang mudah menerima sesuatu ilmu dan ada juga yang agak lambat untuk menerima sesuatu ilmu..itu memang jelas..tp apa salahnya kan kita memberi peluang kepada mereka ini untuk belajar mencari pengalaman..mana yang dilakukan oleh anak buah kita salah kita betulkan..itulah kepimpinan yang baik sebenarnya..

Bagi mereka yang mempunyai tabiat ini, harap dapat berusaha untuk membuat perubahan..supaya tidak membahayakan kesihatan..ngeh3x..

Ok la setakat ini dahulu yer..em seronok g program tadi..Alhamdulillah dapat banyak input yang sangat bermanfaat..insyaAllah..

K nak sambung balik buat proposal..tinggal buat isi kandungan jek..hehehe..past tu nak wat esemen pembangunan lestari..Sahabat2x semu..doakan semua urusan ana d permudahkan ek..syukran datang berkunjung untuk membaca post ana..

Salam alaik..

Note : Penerbangan Atin ari sabtu jam 1:15 pagi..asif atin x dapat g jemput kat airport..ana musyaqqah yang x boleh dielakkan..huhu..kte jumpa raya nanti deh..rindunyer pada atin..semoga selamat tiba di KLIA dengan selamat..=)

Nursyahadah
KHAr, Upsi
5:03 am


Saturday, July 31, 2010

Kenangan Bersama Di BCSA

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/31/2010 01:51:00 AM 2 comments
Assalamualaikum..Alhamdulillah jumaat lepas ana bersama sahabat2x ana..kak na, kak iera ngan kak ma..em semua kakak2x..ana jek adik..ngeh3x..em rancang demi rancang alhamdulillah berjaya juga terlaksana misi kami untuk berjalan bersama-sama..em lama dah rancang nak g jalan bersama-sama..tp bila mana rancang tp x jd..em kali ni mesti jadi..Alhamdulillah di takdirkan oleh Allah ana dan sahabat2x ana pergi ke shah alam..rancangan awal adalah nak g cameron..em tp mak ngan abah ana x bg ana drive ke sana..em mak ngan abah kata x boleh coz anak mak ngan abah sorg ni kalau bawak keta laju..ngeh3x..maaf mak ngan abah..tp x pe..dapat juge g jalan2x deh..walaupun hati ni teringin sangat nak g cameron highland..insyaallah panjang umur sampai la gak ke sana..

Jadi plan B kami adalah ke taman cahaya seri Alam..di shah alam..dekat jek..seawal 7.30 pg kami bertolak dari tg malim..sampai dalam kul 10 pg la cmitu..alhamdulillah..perjalanan di permudahkan oleh allah swt..syukur kepada Allah..

MISI KAMI KE RUMAH IKLIM 4 MUSIM

[Bermula perjalanan kami..ngeh3x]


[sampai ke taman cahaya seri alam]

[santapan pagi kami..hehe]

[peta kami sepanjang kami berada di taman cahaya seri alam]

[bermula perjalanan kami mengelilingi hutan..ngeh3x..]

[perjalanan kami sesat dek kerana mereka berdua x habis belajar baca peta..hehe..]

[berhenti jap..kumpul tenaga..]

[burung ni sangat sombong..huhu]

[singgah sebentar di taman arnab..tp arnab nyer dah x dek dah..huhu..sudah berpindah ke kampung seberang..ngh3x..]

[smart..guru2x pengayuh hebat..hehe]

[Alhamdulillah sampai juga misi kami ke rumah iklim ni..]

Alhamdulillah selesai berjalan di rumah iklim dalam kira-kira jam 1.30 ptg kami bergerak keluar dari hutan ni..n than terus g jalan ke destinasi yang seterusnya..em tanpa d rancang kami singgah ke wetworld..ngeh3x..meriah tgk kakak2x ana tu berendam..alhamdulillah hari jumaat tu x dek org kat wetworld..em sewa pelampung la paling x tahan..alhamdulillah dapat kurangkan stress di hati..ngeh3x..

Jam 6.00 ptg kami bergerak keluar dari wetworld tu..terus g makan kat gerai seksyen 2 yang biasa budak2x uitm makan kat c tu..kenyang perut after makan..selepas tu g ke I-CITY..tgk pokok2x berlampu..cantik..em siap2x solat terus bergerak ke tg malim..dalam keadaan kenyang..drive sorang2x..sume dalam kereta dah keletihan..diam jek..ana pun bawak la kereta sesuka hati..ngeh3x..tp ana masih dengar nasihat mak ngan abah..jgn bawak laju2x..hehe..insyaallah mak ngan abah..

Ok la..sampai sini dulu perkongsian rehlah kami..hehe..alhamdulillah dalam keadaan seronok berjalan tidak terlepas utk ana selitkan usrah bersama sahabat ana..alhamdulillah..mg ukhwah yang terjalin kekal sampai bila2x..sayang kakak2x semua..muuuaahhhh!!

Salam alaik..

Note : Sahabat2x..doakan kesihatan abah ana ek..mg abah cepat2x sembuh..amin ya rabb..

Nursyahadah
khar
2:31 am


Thursday, July 29, 2010

Diskusi Buku Bersama Ustaz Riduan Mohamad Nor

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/29/2010 12:52:00 AM 0 comments


Salam Perjuangan!

..Jom Ramai2x g dengar..

..Salam alaik..


Thursday, July 22, 2010

Malam Pendedahan Kezaliman Zionis Israel

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/22/2010 02:09:00 PM 0 comments
Salam Perjuangan!

Masihkah antum ingat tentang penyerangan yang dilakukan oleh Israel Laknatullah menyerang kapal MAVI MARMARA?

Jom kte ramai2x hadir dalam "MALAM PENDEDAHAN KEZALIMAN ZIONIS ISRAEL" bersama TUAN HJ JAMULIDDIN ELIAS..selaku sukarelawan Yayasan Amal Malaysia dalam Misi Life For Gaza..

Tarikh : 23 Julai 2010

Masa : Selepas Manghrib

Tempat : Surau Al-Falah, Kampus Sultan Azlan Shah, UPSI

..Salam alaik..


Nursyahadah
Khar,upsi
14:17 pm




Monday, July 19, 2010

Terus Ke arah Positif

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/19/2010 01:36:00 AM 0 comments
Salam alaik kalian semua..mg sihat dalam lindungan rahmat Allah swt..Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk terus berkongsi ilmu juga pengalaman kepada antum semua..namun pembaca sekelian mungkin menerima tulisan ini dan mungkin tidak..itu Allah hu a'lam..mg tulisan ini memberi tanggapan yang positif la kepada pembaca..

Sukar sebenarnya untuk menjadikan diri ini menjadi seorang yang positif..namun itu di peringkat dahulu..dahulu bukanlah diri ini pada masa sekarang..kalau dulu ana lebih bersikap negatif..namun diri yang kini adalah lebih bersifat positif..nsmun bukan mudah untuk mendidik diri untuk menjadi positif..tp antum kena cuba adn cuba..walaupun kadang kala jiwa sakit untuk mencuba..tp mg diakhirnya positif yang datang..

Untuk pengetahuan semua pembaca, sikap positif merupakan salah satu faktor untuk berjaya..tanpa sifat positif ini mudahlah sesorang untuk berfikiran negatif seterusnya memakan diri sendiri..apakah matlamat dan kemahuan antum hidup sebagai KHALIFAH di muka bumi ini jika sentiasa meletakkan negatif sahaja..

Biarlah kita hidup dengan penat bergerak kerja dalam kerja dakwah tetapi jangan biarkan diri ini penat melayan perkara yang remeh temeh..sebagai contoh, kalau dulu nampak selipar x tersusun, hari ini lebih baik susun selipar itu daripada beremosi..kan lebih baik susun daripada marah..kalau marah kita x dapat apa2x faedah..tp bila kita susun kita dapat pahala..

Samalah juga dengan gerak kerja dakwah nie..biar kita menjaga perasaan orang..jangan kita melukai perasaan seseorang..huhu..

Positif..Positif & Positif...kalau nak berjaya!

Salam alaik..

P/s : Moga diri ini terus dan terus menuju ke arah yang positif..selamat tinggal negatif..ngeh3x..

Nursyahadah
upsi,perak
1:46 am

Tuesday, July 13, 2010

Meneruskan Menuntut Ilmu di UPSI

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/13/2010 02:55:00 AM 0 comments
Salam semua..alhamdulillah syukur kepada Allah..masih d berikan nafas..untuk menulis..huhu..em actlly baru siap wat laporan bagi kerja2x yang tertangguh..huhu..alhamdulillah dah siap..tinggal send je kat kak nida..hehe..ampun bu' nida..telat hantar..huhu..em nampak muka kak nida je ingat report..hehe..

Alhamdulillah arini minggu pertama start kuliah..semester ni ana semester 6..masih ada berbaki 1 sem di upsi sebelum practikum di sekolah..em semester ni kuliah ana semua d proton city..alhamdulillah tempat pun ok..selesa untuk belajar..tempat nyer juga tenang daripada lori2x d jalan raya..hehe..namun tempat nyer agak jauh daripada kolej berbanding sem2x yg lepas, tp itulah cabaran dalam menuntut ilmu..insyaAllah mg mendapat manfaat..em lagi jauh perjalanan lagi banyak dapat zikir kat atas bas tu..

Em first day datang upsi jek dah kena tahan ngan pak polis traffic d pekan..ngeh3x..em pape je la ana ni..jap d gari..jap d tahan polis..em pas nie..???em katakan tidak..x nak!!..em cuak jugek bila d tahan n pak polis traffic..huhu..bukan apa..sebab ana x dapat P lagi tok motor..aritu sempat habiskan P kereta jek..em dah mati lak tu L moto..ngeh3x..tp ada strategi yg blh lepas walaupun pada awalnya cuak..hehe..kat kepala ni dah terbayang dah RM300 terbang..huhu..tp alhamdulillah pak polis traffic lepaskan ana..hehe..

Em ok la..nak undur diri dahulu..ngantok dah..mg jumpa lagi..salam alaik..

P/s : Selamat menyambung kuliah kepada mahasiswa UPSI..!

Nursyahadah
upsi tg malim
3 : 03 am

Monday, July 5, 2010

Alhamdulillah selesai sudah

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/05/2010 11:26:00 PM 2 comments

Pelajar Upsi & Usim yg tamat menjalankan LI pd 2 julai 2010

Salam..alhamdulillah selesai dah 8 minggu menghadapi latihan industri di mahkamah rendah syariah daerah sepang..alhamdulillah fedbck yg d perolehi daripada pensyarah dan penyelia industri adalah positif..

Sepanjang ana berkhidmat di mahkamah banyak ilmu ana pelajari..lg2x mcmaner nak lebih betulkan skill dalam berkomunikasi..alhamdulillah sedikit sebanyak sangat membantu latihan industri ini kepada ana..

First imprsion, agak takut untuk menjalankan latihan industri di mahkamah rendah syariah ni..sebab mahkamah adalah jauh daripada bidang kami..em bidang ana adalah seorang cikgu..insyaAllah..em nak terang ttg kos ana..tp x sempat lak..em x pe..next time ana cerita..insyaAllah..

Alhamdulillah first jumpa penyelia iaitu ust fuad, beliau telah menyatakan bahawa ana sesuai menjadi seorang cikgu..ngeh3x..senyum sampai ke telinga la ana..hehe..mg dipermudahkan untuk menjadi seorang pendidik..bukan hanya pendidik tetapi murabbi..amin ya rabb..

Em semangat untuk menjadi seorang guru sekarang semakin meningkat..semoga semangat yg ada akan kekal untuk mencapai akademik yg lebih baik..Amin ya rabb..

Em ok la..setakat ini dahulu..rindu rasanya dah kat upsi..tp x leh nak balik dalam kadar masa yg terdekat ni..huhu..ada kesulitan sedikit..mg Allah permudahkan segala urusan ana dan antum semua..

Salam alaik


Note : Rindu nyer kat sahabat ana kat mesir..huhu..atin gd luck ek tok exam nie..mg raya nanti kte ketemu deh..salam sayang salam rindu dari Malaysia..


Nursyahadah
RTB, Banting
Selangor

Monday, June 21, 2010

Selamat Hari Abah

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 6/21/2010 09:06:00 PM 0 comments

[Sedang melayan cucu main layang2x..ngeh3x..]

Salam

Dikesempatan ni anak-anak abah nak ucapkan

SELAMAT HARI ABAH

Kami anak-anak abah sayang ABAH

Mg Abah Sihat-sihat selalu

Terima kasih kasih sayangmu

Terima Kasih Pengorbananmu

Terima kasih melayan telatah anak-anakmu

Terutamanya anak ABAH yg Ke-5 nie

..Ngeh3x..

Terima Kasih

Untuk segala2xnya yg x dapat nak diungkapkan dengan kata2x

SALAM SAYANG BUATMU ABAH

MMMUUUAAAHHH!!


Daripada :

Muhammad Fahmi Bin Ahmad

Intan Ruqayah Bt Ahmad

Mohd Muhazzam Bin Ahmad

Mohd Muazzim Bin Ahmad

Nurulhidayani Bt Ahmad

Nurul Faezan Bt Ahmad


Note : Buat semua yang telah bergelar bapa..selamat hajri bapa..didik anak2x baik2x.. :)

Salam alaik

Friday, June 18, 2010

Senang @ Susah?

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 6/18/2010 10:53:00 PM 2 comments
Assalamualaikum..alhamdulillah..tgn ni masih nak menulis walaupun agak malas sikit nak menulis..lama x update blog nie..mcm nak bersawang dah..tp ana dalam proses bersihkan sawang2x itu..hehe..em sekrg nie mcm2x kerja sedang tunggu di depan mata ana..mg Allah permudahkan segala urusan ana serta antum semua..

Minggu lepas ana pergi putrajaya..ke alamanda..bawak kakak, adik, dan 2 orang kawan ana iaitu kak iera n kak akma..em mak nak ikut tp masa tu ada musyaqqah yg x dapat nak di elakkan..jd nyer lain kali baru bawak mak..coz mak teringin katanyer nak g alamanda..ngeh3x..abah lak susah sikit nak berjalan..tp bila abah yg ajak memg ana naik kereta dulu..hehe..

Di Alamanda ana singgah di MPH..memg menjadi hobi kalau g mana2x mesti kedai buku yg di cari..mencari buku2x yg sdikit sebanyak boleh membantu diri untuk memimpin diri kepada yang lebih baik..pusing2x mencari buku, banyak buku rasa nak beli..rambang mata dibuatnyer..ngeh3x..tp x blh la g tu..cari buku yg blh betul2x membantu bukan membantut..hehe..

Selak2x buku ada 1 buku ana sangat2x berkenan..sampaikan bodek kakak ana suh beli buku tu..ngeh3x..tajuk buku tu "SMS DARIPADA RASULULLAH"..

Buku "SMS DARIPADA RASULULLAH" ni satu buku yg sangat bagus yg boleh memandu diri kita untuk berfikir dan muhasabah diri..semua dalam buku ni adalah amalan2x yg Rasulullah selalu lakukan..Ana ambil 1 bab daripada buku "SMS DARIPADA RASULULLAH"..iaitu berkaitan dengan "TAHAJJUD"..

Bak kata orang mudah untuk berkata tapi sukar untuk lakukan..Antum SETUJU x..?kalau X SETUJU bg RESSON ek..

Ana menulis adalah ana tujukan pada diri ana sendiri..pada hakikatnya sangat susah nak bangun malam untuk solat TAHAJJUD..dek kerana bila diri penat bekerja melakukan rutin seharian sehinggakan sukar untuk diri ini bangunn malam untuk buat solat TAHAJJUD..tp pada hakikatnya bila kita lakukan TAHAJJUD ni sangat besar ganjarannya..antaranya mudah untuk dimakbulkan doanya..Berusahalah untuk bangun malam walaupun sekadar solat TAHAJJUD..mg dengan apa yg dilakukan akan memberi manfaat kepada diri kita semua..sama2x lah kita berusaha untuk bangun TAHAJJUD..

Kadang kala kita berdoa tp kenapa doa kita masih x makbul2x..kadang doa yg dipohon x seimbang dengan amalan yg kita buat..layakkah kita untuk mendapat apa yg dipohon tanpa seimbangkan dengan amalan yang kita buat?..

Ana tinggalkan persoalan itu untuk antum semua berfikir..

Ok ana undur diri dahulu..

Salam alaik..


Note : Esok PICNIC bersama keluarga..sapa nak ikut jom..tp bawak bekal sendiri deh..ngeh3x..

Nursyahadah
RTB Bukit Changgang
Banting, Selangor

Sunday, May 30, 2010

Jumpa Tok Guru

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 5/30/2010 03:12:00 PM 4 comments

Assalamualaikum semua..em alhamdulillah baru sebentar td ana g program..program itu di rasmikan oleh tok guru nik aziz ..emm seronok dapat melihat wajahnyer..em bukan hanya di hadiri oleh tok guru nik aziz tapi tuan guru hadi awang pun ada..siapa yg x seronok dapat melihat ulama' yg hebat di depan mata..hehe..

em last ana jumpa tok guru nik aziz masa tu umur ana 10 tahun iaitu darjah 4..em sekrg umur dah 22 tahun..huhu lama nyer baru dapat jumpa..em kakak ana lg sian..baru td dapat jumpa tok guru nik aziz..em kakak kata kakak ada mimpi tok guru masa kat mesir dulu..dan selepas mimpi tok guru hati kakak tenang je..katanyer..tu yg kakak seronok dapat jumpa tok guru nik aziz hari ni..hehe..em tp bertuah sikit ana..ngeh3x..em banyak pesanan yg d beri td..antaranya kita sebagai pejuang islam ni kenalah sentiasa ikhlaskan diri dalam memperjuangkan islam, berkorban dari semua aspek terutamanya tenaga dan masa..

Em masa tok guru nik aziz nak rasmikan program iaitu dengan aktiviti pecah tanah takut ana tgk tok guru nik aziz naik bajak..em tp bila dah lepas tok guru gerakkan bajak tu lega sikit..ngeh3x..hebat la tok guru nik aziz blh bawak bajak..lepas ni kena belajar bawak bajak la..hehe..em nak belajar mesin rumput guna mesin pun abah x bg..ngeh3x..kalau bajak abah bagi ke..???

Ok la..sampai sini dulu..huhu..ngantok nyer..salam alaik..

Saturday, May 29, 2010

Perkahwinan

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 5/29/2010 09:57:00 PM 6 comments
Salam semua..alhamdulillah..syukur pada Allah..emm tgn ni nak menulis tp x berkesempatan lagi utk menulis..malam ni baru berkesempatan nak tulis..dengan LI nyer..dengan Program nyer..huhu..mg Allah permudahkan segala urusan ana..bukan ana je tp kepada antum pembaca sekelian..amin amin ya rabb..Allahuakhbar Allahuakhbar Allahuakhbar.

Mabruk ana ucapkan kepada sahabat2x yg bakal melangsungkan perkahwinannya pada bulan jun ni..em bertubi-tubi jemputan ana dapat..Tahniah buat sahabat ana kak neng yang telah selamat nikah pada hari khamis baru2x nie..em cam x caya je kak neng dah nikah..kalau dulu macam budak2x..ngeh3x..betul x emy?hehe..em emy bila lagi???

em mg ana doakan sahabat2x yg bakal mendirikan rumahtangga akan berbahagia dan kekal hingga ke syurga..

Em Kadang-kadang ada yg mengucapkan semoga berbahagia hingga ke anak cucu..adakah kita ingin bahagia hingga ke anak cucu jek????em kalau blh bila mana kita nak berumahtangga biarlah kekal hingga ke syurga..bukan bahagia hiingga ke anak cucu jek..betul x..?sebab kadg2x belum tentu kita ni dapat bersama bila d syurga nanti..adakah kita ini ssi isteri sudah cukup layak untuk si suami d syurga?kalau amal kita x sama mana mungkin..jd sebab tu kena sentiasa perbaiki perbaiki dan perbaiki diri..

Em pengalaman ana bekerja di mahkamah sepanjang 3 minggu ni emm banyak kes cerai yang melanda dalam kalangan masyarakat kita..byk jenis cerai la..em ada yg terlalu marah bila bergaduh si suami terlafaz cerai,Alhamdulillah nak ruju' semula..em ada pula yg suami menarik seorang yang beragama cina kemudiannya memeluk islam namun pada akhirnya bercerai dek suami yang kaki perempuan sehingga si perempuan td mengalami tekanan dan mengambil jalan mudah untuk kembali kepada agamanya semula..em sdih2x..em ada yg anak mak..anak bapa..em mcm2x..tp itu lah realiti yang berlaku setiap hari..emm kes2x yg berlaku membuatkan ana bermuhasabah diri..kadang2x takut..cam x caya jek..huhu..

Di mana matlamat utama perkahwinan itu di bina..Kalau dulu sebelum bercinta saling memahami kenapa tidak selepas kahwin..kalau dulu masa bercinta blh bertolak ansur knp x selepas kahwiin..emm fikirlah sendiri..lebih baik bercinta selepas kahwin..itu adalah yang terbaik..

Oleh itu..pesanan utk sahabat2x sekelian..persiapkan diri antum dahulu sebelum memutuskan untuk mendirikan rumahtangga..adakah sudah siap @ belum?..em letakkan apa matlamat utama hendak mendirikan rumahtangga..jgn sampai lari matlamat itu selepas berkahwin..takut mengundang bahaya..Sedih tgk kes2x cerai yang berlaku sekrg..tp nak wat camner dah x leh nak d selamatkan..huhuhu..jadi sebagai manusia yg tidak sempurna kita kenalah sentiasa bermuhasabah diri untuk memperbaiki diri kita..

Ok ni dulu buat masa ni..salam alaik..


Nursyahadah,
RTB Banting
Selangor

Thursday, May 20, 2010

22 hampir 23

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 5/20/2010 11:28:00 PM 4 comments
Assalamualaikum antum semua..kaifa halukum..? Alhamdulillah masih bernafas lg..asif lama x update blog..dek kerana bz dengan latihan industri yg sedang ana jalankan di mahkamah rendah syariah sepang..bukan jadi hakim taw..ngeh3x..

Alhamdulillah arini genap ana 22 tahun..itu mengikut bulan melayu..hehe..kalau ikut bulan islam dah nak dekat 23 tahun dah..em cepat masa berlalu..teringat mak cerita bagaimana keadaan ana semasa ana nak dilahirkan ke dunia..

Bermula dari kampung nenek ana di sepang yg kira2x perjalanannya mengambil masa selama 1 jam untuk sampai ke hospital banting..tetapi bg ana itulah pengorbanan yg dilakukan oleh seorang yang bernama ibu..tepat jam 7.10 pagi hari jumaat ana dilahirkan..masa tu bulan syawal..3 syawal..baru 3 hari umat islam menyambut hari raya..hehe..ana pun nak beraya juge..ngeh3x..

Syukran ana ucapkan kepada sahabat2x yg x putus2x mendoakan ana dan memberi ucapan sempena hari lahir ana..mg doa2x kalian di makbulkan bukan hanya untuk ana tetapi untuk antum juga semua..

Setakat ini dahulu..mahu permisi..insyaallah ada masa ana akan update lagi..

Salam ukhwah kepada semua pembaca..salam alaik


Nursyahadah
RTB, Bukit Changgang
Banting

Thursday, May 6, 2010

Bila Di Teliti

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 5/06/2010 12:02:00 AM 0 comments
Assalamualaikum..alhamdulillah syukur kepada Allah swt..ana masih di beri nafas untuk terus menulis dalam medan blogger nie..walaupun kadg kala timbul perasaan malas dalam diri untuk mengupdate tp kena gak update..

Alhamdulillah habis dah semester 5 ana lalui..pelbagai pengalaman suka dan duka ana perolehi sepanjang ana di semester 5..dari bermula ana datang sampai ana nak balik ke kampung halaman..em suka satu ujian dan duka pun satu ujian..jangan menganggap suka itu bahagia..tetapi anggaplah ia sebagai ujian diri..dan anggaplah duka itu sebagai ujian yang Allah datangkan kepada kita untuk kita sentiasa memperbaiki diri kepada yang lebih baik..

Seusai paper ana yang terakhir pada 4 mei 2010 yang mana time tu merupakan hari terakhir exam berlangsung..waa perit menahan tgk org dah habis exam..tp akhirnya ana habis gak exam..bagaimana pula dengan kptsnnyer?Allahua'alam..Segalanya sudah tertulis di luh mahfuz..yang penting ana dah berusaha..doakan sahabat2x mg kita semua berjaya yer..bukan hanya di dunia sahaja tetapi di akhirat juga..

Di sini ana memohon kepada sahabat2x yg bc entry ini untuk mendoakan sahabat ana yang sedang di uji di mesir yang mana sahabat ana x dapat nak amik exam pada tarikh yang sudah ditetapkan..bukan sahabat ana sorang je tetapi semua mahasiswa yang mengambil jurusan qiraat..doakan mg segala urusan mereka dipermudahkan..kita tidak berada disituasi mereka jadi kita x dapat nak merasai betapa susahnya mereka nak menuntut ilmu di sana..wahai pihak yang berwajib!laksanakan tanggungjawab anda sebagai seorang pekerja!bukan hanya melihat sebelah mata je!cuba kalau berlaku dekat family sendiri @ lebih parah lagi anaknya sendiri!..sedekahkan Al-Fatehah buat mereka mereku itu supaya dibukakan hatinya..Al-fatehah..

Ok..

Em untuk sepanjang cuti ni ana dah dapat 3 surat saman dah..1 daripada kelantan..2 daripada banting..jeng jeng jeng..

05/06/2010 : Walimah Kak Ateh

To Kak Ateh : Akak maaf x dapek datang walimah akak..sebab diselubungi dengan LI..tp kalau Allah izinkan sampai lah yanie ke walimah kak teh..:) [Ini untuk sahabat ana dari kelantan]

06/06/2010 : Walimah Dina
13/06/2010 : Walimah Ieza

2 Orang sahabat ana dari banting ni lak kawan masa sekolah dolu2x..dari ana form 1 sampai la form 6 berkapal di SAMTTAR..hehe..em cepat masa berlalu..cam x cayer jek diorang nak dirikan umah tangga..Buat Ieza dan Dina mg berkekalan hingga ke syurga..Amin..InsyaAllah akan ku usaha untuk hadir dengan memakai pakaian warna warni..hehe..[utk umah dina jek]

[Ketiga-tiga udangan diatas adalah pada bulan jun nanti]

Sepanjang cuti 2 bulan ni ana akan menjalankan Latihan Industri di Mahkamah Rendah Syariah Sepang..bukan nyer jadi lawyer taw..tp sekadar mencari pengalaman bekerja..seterusnya memenuhi kehendak u untuk menjalankan praktikum pada semester 8 nanti..InsyaAllah..

Ok..undur diri dahulu..salam alaik..

Note : Atin..kuatkan semangat..!!


Nursyahadah
khar,upsi
2:07 am

Thursday, April 29, 2010

Nazar

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 4/29/2010 01:07:00 AM 4 comments
Assalamualaikum..Alhamdulillah kenyang dah..hehe..em makan nasi maggie tom yam..hehe dah lapar dan itu aj yg kat almari ana ada..makan jek la..Alhamdulillah nikmat kenyang dirasai..em kaifa halukum?mg sihat selalu..ok tadi tengah duduk2x sambil buat kerja kat laptop tibe2x dapat idea nak post entry kat blog..tajuk nyer x la sehebat tajuk sahabat2x blog yang lain..tp sekadar perkongsian ilmu kepada semua..

Situasi yang ingin di kongsi

Ustazah..!ustazah..!saya nak tyer..camini saya telah bernazar kalau saya dapat result baik saya nak lompat..tapi masa saya tengok result dan saya dapat result baik tapi saya terlupa nak lompat time tu..jadi camner yer ustazah? Apa yang perlu dilakukan..Kata seorang pelajar kepada gurunya..

Ok itu adalah satu situasi yang diberi oleh ustazah kami sewaktu mendengar kuliah siswi..

Sekadar Perkongsian

Menurut Surah Al-Insan ayat 7 yang bermaksud :

"Mereka memenuhi nazar dan takut akan suatu hari yang azabnya merata di mana-mana"

Firstly sebelum nak di perjelaskan lebih lanjut kita lihat dulu apa hukum melakukan "Nazar". Hukumnya adalah kita disyariatkan lakukan sesuatu tanpa bernazar adalah lebih afdhal..Rasulullah saw tidak menyarankan kepada umatnya untuk melakukan nazar..Ini kerana ada sebab2x nya yang tertentu yang mana Rasulullah x menyarankan kita untuk melakukan nazar..

Nazar ini terbahagi kepada tiga :

Pertama : Nazar Allajaj (Keras Kepala)

Nazar ini adalah nazar yang dilakukan ketika marah melampau-lampau..sebagai contoh "aku bernazar aku nak bunuh budak tu"..itu contoh jer..jangan ngade2x buat..

Kedua : Nazar Almukafat ( Ganjaran)

Jelas bila mana ana kata "ganjaran"..ana rasa antum faham bila membacanya..jadi perlu ke diperjelaskan?hehe..kena..ngeh3x..em nazar ganjaran ni nazar yang dilakukan dengan bersandaran kepada sesuatu yang dilakukan itu tercapai..contohnya "aku akan berpuasa 3 hari kalu aku dapat 9A dalam PMR"..ngeh3x

Ketiga : Nazar Mutlak ( Tidak ada gambaran apa2x)

Nazar mutlak ni nazar yang dilakukan tanpa menampakkan apa2x gambaran..contohnya "aku bernazar untuk berpuasa pada hari khamis"..hari khamis merupakan hari puasa sunat yang biasa dilakukan oleh Orang Islam..Jadi kalau kita bernazar begitu ia x melihatkan apa2x..seakan-akan sama yang mana memang kita akan lakukan puasa sunat khamis tu..namun nazar tersebut wajib dilaksanakan juga..sekurang-kurangnya puasa sekali..tetapi kalau dia sebut "aku bernazar aku akan berpuasa beberapa hari khamis"..jadi perlu lah laksanakan dengan berpuasa sekurang-kurangnya 3x..sebab perkataan beberapa membawa maksud lebih daripada 1..

Perkara yang dinazarkan perlulah berbentuk suatu ibadah seperti puasa sunat, mengaji Al-Quran dsb..perkara2x yang harus seperti makan, lompat, berenang di perigi o something like that la..kalau nak buat pun x pe..kalau x nak buat pun x pe..ini kerana ia tidak akan dikenakan kafarah..manakala jika nazar yang dilakukan berbentuk kearah yang haram ia tidak dikira sebagai nazar..

Perkara2x yang tidak boleh nazar adalah pertama, perkara yang telah diwajibkan oleh Islam..kedua, x dapat dilakukan kerana sukar..ketiga, melakukan perkara maksiat @ haram @ perkara yang tidak dimiliki..

Berbalik kepada situasi tadi..apa yang akan dikenakan kepada pelajar tersebut kerana tidak melaksanakan nazar yang telah dilakukan oleh pelajar tersebut..iaitu melompat..Adakah tunggu result akan datang? @ ulang balik masa ke belakang? @ Ambil Exam lagi sekali?

Semua Bukan..Ngeh3x

Kafarah..?Apa benda tu..?

Em kafarah adalah denda..yang mana denda tersebut dikenakan adalah untuk memberi pengajaran kepada diri individu tersebut..Jika nazar yg dilkakukan adalah berat seperti nazar Allajjaj @ nazar yang berupa ibadah seperti puasa..em sama la kalau kita x puasa pada bulan Ramadhan sebab2x tertentu..contoh orang tua yang dah x larat nak berpuasa apatah lagi mengganti puasa..jadi untuk menggantikan puasa tersebut boleh membayar fidiyah..jadi sama lah situasi tu..ada faham? @ x rak faham..

Em apa dia bentuk kafarah yang boleh dikenakan?

Antara bentuk kafarah yang boleh dikenakan adalah sama ada memberi makan 10 orang fakir @ berpuasa selama 3 hari tidak berturut-turut..

Jadi dapat x jawapan situasi yang ana bagi td? Apa dia jawapannya..???

Sekadar peringatan..kalau kita bernazar hendaklah menyegerakan melaksanakana nazar tersebut..ini kerana menyegerakan adalah yang terbaik dan adalah perbuatan sunat..lg jgn buat nazar yang memudaratkan dri utk melakasanakan..contoh nak lompat dalam perigi la..terjun bangunan macam spiderman la..em mcm2x..ini kerana nazar ni bukan suatu perkara yang main2x..jadi sebelum bernazar fikir lah dahulu sama ada mampu atau tidak nak laksanakan..Jadi kalau nak buat nazar buatlah nazar yang membawa kepada ibadah k..Wallahua'lam..

Mg perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua..kalau ada nak tambah o nak betulkan silakan..ana berbesar hati menerima pembetulan dan kritikan..

Ok undur diri dahulu..

"..Berlari-lari menuju PELANGI..
..Mg hari esok kita KETEMU lagi.."

Salam alaik..

Nursyahadah
Khar,Upsi
2:44 am

Saturday, April 24, 2010

Pantun Dua Kerat

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 4/24/2010 11:52:00 PM 4 comments
Salam alaik semua sahabat2x blog sama ada hadir secara langsung atau tidak langsung..huhu..Alhamdulillah seusai 4 paper berderet tarikh examnyer bermula hari rabu sampai la sabtu tadi..malam ni d beri sedikit ruang utk berceloteh di blog ni..ana x nak lari dari matlamat ana masa first2x ana buat blog dulu..insyaAllah mg istiqamah..em otak ini kebuntuan utk mencari topik apa nak d post dalam entry nie..huhu..org tgh sibuk dok fikir ttg stdy ana lak fikir tajuk apa nak post kat blog ni..ngeh3x..

Em cetusan idea sudah bermula..ngeh3x..

Kelmarin ana ada memberi pantun dua kerat kepada sahabat ana iaitu kak ifah rahim..pantun nyer berbunyi cmini..

Pergi ke kedai membeli dadu..
Orang kat sini Rindu..

Kak ifah x dapat balas pantun itu sebab kak ifah memang x pandai berpantun..haha..tp blh belajar kan kak..hehehehe..

Tapi seorang adik reply bagi wakilnya..pantunnya Berbunyi begini..

Pergi ke kedai membeli petai..
Rindu itu tandanyer gatai..

Hehehehehe..siapa yg gatai ni dik oi..???

Em Berdasarkan kepada jawapan pantun tadi "RINDU tandanyer GATAI"..em ana nak jelaskan di sini tidak semua rindu itu tandanyer gatai..Rindu sesama muslimat..Rindu sesama muslimin..Rindu kepada Keluarga di Kampung itu adalah dibolehkan..em macam2x rindu blh ditujukan..Rindu itu mestilah kena pada tempatnya..bukan sesuka rasa sesedap jiwa hampa..em tetapi timbul pula persoalan di otakku..huhu

Pertama

Bagaimana RINDU kita pada Allah..adakah ada? @ x dek langsung?Nauzubillahiminzalikh..

Kedua

Halal ke bg kita merindui seseorang yang tidak halal bagi kita..??

Huh panas2x..

Rindu itu memg satu lumrah dalam kehidupan setiap insan..tetapi nikmat Rindu yang Allah berikan kepada kita adalah untuk disalurkan pada jalan yang betul..

Ana pernah terbaca sebuah hadis iaitu :

"Jika kita merindui seseorang yang kita sukai dan kita tidak memberitahu kepada sesiapa pun ttg kerinduan itu maka bila mana dia mati ia dikira mati syahid"

[Jika hadis ini salah tlg betulkan..ana x ingt baca katne..d cari-cari x jumpa pulak..huhu..]

Rindu Oh Rindu..

Sahabat2x ku sekelian..

Sekadar perkongsian untuk kita semua..kadangkala kita perlu muhasabah diri..untuk mengetahui sejauh mana Rindu kita pada Allah..adakah rindu kita pada Allah blh diukur dengan wang? Oh tidak sama sekali..Rindu kita hanya boleh di ukur dengan ibadah yang kita lakukan..seseorang yang merindui Allah pasti dia akan menemui Allah..bukan lah maksud disini kita menemui Allah itu kita mati..kang x pasal2x di salah faham maksudnyer pulak..tetapi kita menemui Allah di dalam solat kita..

Berdating dengan Allah adalah yang terbaik daripada berdating dengan manusia (lelaki+perempuan)..mg Allah memberi kelembutan hati utk kita berubah kepada yang lebih baik..Amin Ya Rabb..

Ok habis dah..ngeh3x..

Mg sedikit sebanyak entry ini menyumbang kepada diri kita untuk kita berfikir seterusnya bertindak..!

Majulah Islam untuk Negara..Takbir..!..Allahukahbar..!

Ok..fokus2x stdy2x..ngeh3x..undur diri dahulu..salam ukhwah buat antum semua..salam alaik..


Nursyahadah
Khar, Upsi
01:07 am

Monday, April 19, 2010

Salam Imtihan Kepada Semua

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 4/19/2010 12:31:00 AM 4 comments

Salam alaik..salam ukhwah semua..mg sihat2x selalu..Alhamdulillah sampai UPSi gak ptg td jam 7 dengan selamat..walaupun hujan lebat kat jalan tadi..Allahuakhbar..Allahuakhbar..Allahuakhbar..


Di kesempatan ni ana nak ucapkan kepada semua student IPT yang bakal menduduki final exam bulan April ni good luck tok semua..mg Allah permudahkan segala urusan dalam menjawab soalan nati..ingat..mulailah sesuatu perkara dengan lafaz Bismillah..mg apa yang di jawab itu adalah gerakkan hati daripada Allah swt..Allahuakhbar..Allahuakhbar..Allahuakhbar..


Selamat menelaah buku ye sahabat2x..chaiyok..!!


Salam alaik..

Note : 4 my bestfrnd..FATIN NAJMIN..buat yg terbaik dalam imtihan ek..mg Allah permudahkan utk jawab soalan nati..jaga diri hiasi peribadi yer..sayang atin..



Nursyahadah
khar,upsi
00.35 am

Tuesday, April 13, 2010

usai semua

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 4/13/2010 12:43:00 AM 2 comments
Allahuakhbar..Allahuakhbar..Allahuakhbar..

Salam alaik..em lebih 2 minggu ada x update blog..memang x sempat..dengan laptop nyer wat hal lagi..mcm2x..ada hikmahnyer laptop ada wat hal..em x nak la cerita ttg laptop tu..x ada apa2x pun yg nak d cerita..

Em selesai juga segala urusan yg perlu d selesaikan..alhamdulillah..syukur kpd Allah kerana semua nya d permudahkan..

09, 10, 11 /04/2010

Itu adalah tarikh KERIS..KERIS ni 1 program kem remaja islam..kem yg berbentuk rohani..nak cerita..tp penat sgt sekrang..lain kali yer..hehe

12 /04/2010

Jamuan Akhir RAKAN SURAU KHAR..em seronok..hehe..x larat gak nak cerita..next time yer..insyaAllah..kalau masih diberi kesempatan..

Ok good luck tok stdy week nie ek..FINAL..FINAL..FINAL..

Undur diri dulu..banyak kerja menunggu..

Salam alaik..

Note : Terima kasih kak ecah [anisah husna].. pinjamkan laptop tok 1 malam..

Thursday, March 25, 2010

Fatin Najmin Binti Omar

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 3/25/2010 02:14:00 AM 3 comments
Assalamualaikum ya ukhti habibati..rindu pada orang yang ana tulis tajuk tok entry ana kali ini..em walaupun berjauhan tp Allah ikat hati kami seperti berada di sisi..Allahuakhbar..itulah manisnya ukhwah kalau kita berlandaskan dengan kalimah Allah..Allahuakhbar..

Untuk entry ni ana nak bercerita tentang sahabat ana nie..memg ana tengah bz sekrg..tp ana nak luangkan sedikit masa utk menceritakan ttg sahabat ana sorg nie..em nama sahabat ana ni fatin najmin..em x pernah terfikir yang kami akan berkawan sehinggalah menjadi sahabat..itulah jodoh namanya..buat pertama kali, ana bertemu atin ni d kelas siddiq ketika itu..masa tu ana ngan atin form 2..hehe..yeke tin??kalau x silap..em masa tu bulan Ramadhan..em kami bersapa dan berborak2x selamba jek seperti tiada apa2x perasaan ingin bersahabat ketika itu..borak3x habis la cmitu jek..itu bg pandangan ana..

Em menjelang hari raya ana dapat kad daripada posto..hehe..ana belek2x tgk sapa yg bg..ana terkejut dan x sangka atin yg bg kad raya tu pada ana..masa tu seronok sgt dapat kad raya..hehe..ingat lagi kad raya tu kad raya berbentuk duit syiling..hehe..[tin lain kali bg duit btl2x]..hehehehe..em sejak tu ana mempunyai niat utk terus mengenali atin..

Alhamdulillah lama2x kami jd rapat..sampai la ana amik STAM dan atin amik STAM gak tp jap jek..Atin terus sambung pengajiannya di Darul Quran..em niatnya utk terus menghafaz quran di teruskan dengan menyambung di Universiti Al-Azhar..em itulah universiti cita-cita ana yg ana nak g..tp apakan daya kita hanya mampu merancang dan selebihnya Allah yang menentukan..yg pasti apa yg telah di aturkan oleh Allah adalah yg terbaik..em x pela..ana x dapat wakil ana dapat..atin la org nyer..hehe..

Alhamdulillah seehingga kini kami masih bersahabat dan berukhwah..syg sgt kat atin..sedih jugek bila dapat tahubyg atin akan g ke mesir..tp ana redha..mg ukhwah yg terbina tidak terputus sampai bila2x..Allahuakhbar..

Di kesempatan entry ni ana nak ucapkan

SELAMAT HARI LAHIR

BUATMU SAHABATKU

FATIN NAJMIN BINTI OMAR

~..mg di panjangkan umur dan dimurahkan rezeki..~

~..perhitungan umurmu semakin berkurang dan bermuhasabah diri sentiasa supaya dapat tingkatkan amal ibdah padanya..~

~..Sayang Atin..~

Ok la..sampai sini dahulu..em atin..ingat tin setiap manusia ini berbeda ujiannya..berat o ringan ujian itu tabahlah dalam menghadapinya..mg dengan sabar itu Allah gantikan dengan kemanisan..Allahuakhbar..em dok jauh jg kesihatan diri..jgn nakal2x..hehe..k syg atin..salam alaik..


Nursyahadah
khar,upsi
2:30 am

Wednesday, March 17, 2010

Serbuan

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 3/17/2010 01:10:00 AM 2 comments
Salam alaik..alhamdulilllah..syukur kepada Allah..setiap nafas yg diberi..yg hanya dipinjamkan nafas itu buat sementara..dan bila2x masa sahaja boleh di ambil..sedia atau tidak sahaja diri ini utk meninggalkan dunia..Allahuakhbar..

Di sekolah, di universiti, ada perpustakaan..di perpustakaan kita boleh pinjam buku..dan dia bg due kepada kita utk proses peminjaman..2 minggu..cukup ke?em yg pasti kita tahun kita kena pulangkan kepada pihak perpustakaan..dan bila mana lambat denda akan dikenakan..jadi kita bersedia utk dikenakan denda sekiranya lewat..

Metodologi yg ana gunakan ini adalah untuk memberitahu kepada antum semua bahawa bila2x masa kita boleh menuju kematian..kita di beri pinjam nyawa sejak kita dalam kandungan ibu lagi..iaitu ketika itu kita berusia 120 hari..betul ke..??kalau x silap ana..Sangat pemurah Allah swt memberi pinjaman nyawa ini..walaupun kita tahu hanya untuk sementara..tetapi pinjaman yg Allah beri adalah tidak berdue..bila2x jek Allah boleh ambil pinjaman tersebut..

Persoalannya..??adakah kita bersedia utk menuju kematian..dan apakah denda yang akan kita terima nanati..Allahua'lam..

Em tazkirah sudah..jadi kongsi cerita sikit..

Semalam adik2x ada merancang utk sambut besday kakak kami..iaitu kak ifah..hehe..rancangan kami adalah nak surprise after isya' di surau..emmm apa yg berlaku orang yang nak di surprise x turun surau..kami bajet kak ifah akan turun surau..sebb memg kami selalu akan solat jemaah di surau nie..em rupanyer kak ifah solat kat surau kolej lain..hehe..kami tepon2x x angkat2x..huhu..

Jadi kami tunda kepada jam 11 malam la..kami akan buat serbuan ke rumahnya..

Jeng..Jeng..Jeng..

kami ada dalam 9 org la g tu..4 orang dah masuk dulu.. n than kami menyusuli..bawak kek ngan keropok2x ngan air laici..masuk2x jek terus nyanyi "SELAMAT HARI LAHIR" tu..

Seronok rasanya bila kita diraikan..kita akan merasa lebih dihargai..Alhamdulillah..mg ukhwah yg terjalin kekal sampai bila2x yer adik2x akak..juga dengan kakak2x yg lain..syukur nikmat ukhwah yg diberi..ia mampu memberi kekuatan utk meneruskan jalan dakwah ini..Allahuakhbar..

Ok la sampai sini dulu..kat bawah ni ada gambar..blh la tgk..sempena kelahiran kak iifah yg ke-23..hehe tua dah kakak i..

Maaf gambar x dapat di upload..internet x ok..huhu..

K undur diri dahulu..

Salam alaik..

Nursyahadah
khar,upsi
2:08 am



Monday, March 15, 2010

Sanah Helwa

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 3/15/2010 12:53:00 AM 2 comments

~..Salam alaik..~

..Di kesempatan ni ana nak ucapkan..

SELAMAT HARI LAHIR

BUATMU

AFIFAH BINTI RAHIM

~..Berbaju Biru..~

..Semoga umur yang semakin berkurang ini semakin tingkatlah ibadah yang dilakukan..

..Ini kakak ana import dari kelantan..sapa2x nak wish bolehla melalui blog ini..hehe..

..Kak ifah..perjalanan ini masih jauh kak..semoga terus istiqomah dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberi..

..Apa yang berlaku di muka bumi ini sama ada pahit @ manis..

..Bersyukurlah..mg Allah beri kemanisan dipenghujungnya..

..Mg ukhwah yg terbina ini bukanlah ukhwah yg sia2x..mg Allah pelihara ukhwah kita..

..Salam sayang buatmu kakakku cayang..

~..Salam alaik..~

Nursyahadah
khar,upsi
1:18 am

Friday, March 12, 2010

Coretan Seterusnya

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 3/12/2010 08:36:00 PM 8 comments
Allahuakhbar..Allahuakhbar..Allahuakhbar..

Salam alaik semua..Alhamdulillah selepas seminggu x mengupdate blog coretan ana yg setrusnya masih wujud lagi..Alhamdulillah diri ini panjatkan kesyukuran kerana Allah masih memberi ana nyawa untuk terus menulis dalam blog nie..Selama seminggu nie sangat2x bz dengan asgmnt dan tesis yang kena di submit pada minggu ke 10 nie..kalau di bilang2x ada dalam 3 asgmnt kena submit..Tesis nyer jek ada 2 ba..huhu..inilah dunia belajar..teringat kata2x seorang sahabat ni..kte yang nak ilmu, bila mana suruh siapkan asgmnt perlulah suka untuk menyelesaikannya..betullah kata-kata yg diberi..dalam mengejar ilmu mana ada yang x susah..semua susah..tp dengan selalu mengingati Allah swt ia menjadi mudah..insyaAllah..

Nak kongsi sedikit..

Baru2x ni ana sangat bz dengan kehidupan di universiti ni..biasalah dengan asgmnt, program dan macam2x lagi nak kena setlekan..

Pahit dalam setlekan TESIS ana baru2x nie..kami diminta untuk submit tesis pada hari isnin sebelum jam 6..tiba masanya laptop ana rosak jam 4 pagi pada tarikh yang sama utk submit tesis..rasa serabut di kepala sangat2x..tp alhamdulillah sentiasa ingat Allah dengan beristighfar.. ana berkata dalam hati..sabar..sabar dan sabar pasti ada hikmahnya dikemudiannya..[pujuk hati]..ana ke hulu ke hilir mencari jalan penyelesaian..tp x jumpa..dengan kekurangan responden utk tesis ana..macam2x di kepala..akhirnya ana telefon abg ana menanyakan tentang laptop ana..mcmana nak buat dengan laptop ana..saranannya adalah balik ke umah..agar memudahkan urusan dia utk baiki laptop ana..tetapi pesanan awalnya adalah abg minta ana supaya buka memory kat laptop..tp memerlukan skru driver..haha ana pun pening mana nak cari skru driver..huhu..last2x tanpa merancang ana berkemas dan balik ke umah utk setlekan laptop ana..ingt nak hantar p kedai jek..tp abg x bagi..so kenalah jadi adik yang solehah..hehe..

Dalam perjalanan ke KL ana dapat panggilan dari kawan menyatakan bahawa tesis di postpnd pada hari jumaat sebelum jam 12..syukur x terkata hati ni mengucapkan kalimah Alhamdulillah..Walaupun baru2x ni lectrr membuat pengakuan bahawa beliau sengaja buat begitu..beliau nak lihat bagaimana kami ni mengejar dateline..ia adalah untuk praktik semasa kami menjalani LI semasa cuti sem ni..

Hikmah daripada itu ana dapat bertemu dengan keluarga ana tanpa dirancang..hehe..selain tu dapat tambang free dari KLIA ke KL SENTRAL..

Kisah tambang free..

Ana naik lambat time tu..masa tu bas dah jalan tp bila nampak ana pemandu pun berhenti dan ana pun naik..ana dok kat tangga dan nak kuarkan duit RM10 daripad beg duit..tp pemandu kata x pe..duduk dulu..nanti jatuh..ana pun ok jek la..sampai di KL SENTRAL dengan muka baru bangun tido nyer hulurlah duit RM10 tu pada pemandu tu..tbe2x dia jawab emmmmm x pela..ana pun kata ha???biar betul..tanpa berdiri lama di tangga bas ana pun terus beredar..sebb ana nak kejar bad ke TG MALIM jam 10..sebab nak kejar kuliah kul 12..Jadi tambang tu sama aje macam ana x balik kalau ana betulkan laptop di kedai..kiranya dapat free betulkan laptop dan balik ke kampung..hehe..

Wahai sahabat ku..

Bila mana kita di uji..ucaplah syurga itu manis..semakin kte nak dekatkan diri kepada Allah semakin banyak lah ujian itu datang..ujian yang dtg itulah sebenarnya dapat dekatkan diri kepada Allah swt..InsyaAllah..sabar dan redha..

Kadang kala dengar juga orang kata.."ko x dek d tempat bila mana ak diuji"..penyataan tersebut selalu di ungkapkan..si pendengar pula hanya mampu berkata "mesti ada hikmahnya..sabar.."..sedarlah..wahai sahabat..tika mana kita di uji memang mudah untuk si pendengar menyampaikan nasihatnya..betul dan terima dengan hati yang terbuka..tetapi ia tidak sama dengan merasai ujian tersebut..jadi bila mana di uji teruskanlah rujuk kepada Allah swt..dari sekolah rendah kita dah di ajar bagaimana nak solat dan berdoa..jadi gunakn ilmu tersebut dengan sebaiknya utk mengabdikan diri kepada Allah swt..ingat tempat pergantungan kita adalah Allah swt..di mana-mana sahaja bergantunglah pada Allah s.w.t..insyaAllah Allah permudahkan yang susah menjadi mudah..Amin..

Setakat ini dahulu..semoga nasihat ini dapat membantu sedikit sebanyak sebagai pengubat hati..

Salam syg dan salam ukhwah buat pembaca blog..ukhwah fillah abadan abada..

Salam alaik..


Nursyahadah
khar,upsi
21:10 pm
Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez