Followers

Monday, July 6, 2009

Rasuah Dan Hadiah Apa Bezanya?

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 7/06/2009 10:01:00 PM
FiKRAH iSLAMiAH

Rasuah dipandang jijik bahkan ramai yang menggeleng kepala kerana tidak mahu terlibat dengan rasuah itu. Tetapi kadang-kadang ramai juga umat Islam yang tidak menyedari bahawa rasuah telah berada di sisinya.

Sebenarnya rasuah dalam Islam ialah perberian sogokan kepada seseorang untuk membolehkah sesuatu tindakan atau urusan berlaku dengan mudah. Dengan pemberian itu, orang yang menerima rasuah terhutang budi dan terus meluluskannya tanpa mengikut prosedur yang sepatutnya.

Jelas di sini, rasuah adalah satu kesalahan, maka sesiapa yang memberi rasuah telah melakukan satu dosa jenayah, begitu juga dengan yang menerima rasuah. Kedua-duanya berdosa dan jika tidak bertaubat, dia akan dicampakkan ke dalam neraka pada hari pembalasan nanti.

Inilah yang dimaksudkan dalam sebuah hadis seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang yang memberi rasuah dan yang menerima rasuah tempatnya di dalam neraka.”

Bagaimanapun pada hari ini orang yang menerima rasuah lebih banyak menerima nasib apabila didakwa dan dihukum. Sedangkan orang yang memberi rasuah itu senang lenang, goyang kaki dan terus melakukan rasuah. Walaupun dalam undang-undang Kanun Keseksaan ada peruntukan hukum bagi kesalahan rasuah baik pemberi dan penerima rasuah namun sehingga setakat ini pemberi rasuah masih selamat.

Sungguhpun begitu baru-baru ini negara dikejut dengan beberapa pemimpin UMNO terlibat dalam rasuah politik atau politik wang. Mereka dihukum bersalah malah ada yang tidak dibenarkan bertanding dalam perhimpunan agung UMNO. Syabas diucapkan kepada Jawatankuasa Disiplin UMNO kerana bertindak menghukum orang yang memberi rasuah.

Namun begitu hukuman yang dikenakan itu masih tidak menepati kehendak Islam. Orang yang memberi rasuah dihukum dengan yang tidak sepadan kesalahannya, manakala orang yang menerima rasuah masih selamat menikmati hasil rasuah itu.

Sebenarnya pada saya apa yang berlaku itu tidak boleh disalahkan sesiapa dalam hal ini kerana apa yang diamalkan di negara ini bukan daripada ajaran Islam. Jadi, dalam ruang yang terbatas ini saya ingin menjelaskan kepada pembaca sekelian tentang rasuah menurut ajaran Islam.

Dalam sejarah Islam, hakim yang membicarakan sesuatu kes, dia tidak boleh berhubung dengan orang yang terbabit dengan kes tersebut selagi belum selesai kes itu. Larangan itu adalah untuk mengelak daripada dia diberi rasuah oleh pihak yang sedang dibicarakan apatah lagi pihak yang bersalah.

Bertitik tolak daripada larangan itu pemimpin Islam dan pegawai kerajaan yang mempunyai kuasa penentu adalah dilarang menerima hadiah daripada orang tertentu. Hadiah tersebut boleh dianggap rasuah apabila diberi oleh pihak yang berkepentingan untuk sesuatu urusan dengan pemimpin tersebut.

Pemberi rasuah lazimnya tidak segan silu untuk mempengaruh pihak berkuasa supaya meluluskan sesuatu yang dipohon padahal dia sedar bahawa dia belum tentu layak untuk memperolehnya. Pihak berkuasa yang menerima rasuah itu akan meluluskan permohonan tanpa melihat kelayakannya. Kedua-dua golongan itu adalah bersalah dan perlu dihukum.

Bagaimanapun kalau hanya berlaku sebelah pihak sahaja iaitu pemberi rasuah cuba memberi kepada pegawai yang bertugas tetapi ditolak. Maka dalam keadaan itu pegawai tersebut wajib melaporkan kejadian itu kepada pihak berkuasa undang-undang untuk diambil tindakan terhadap yang cuba memberi rasuah itu.

Sebaliknya kalau ada pegawai yang bertugas meminta rasuah untuk membolehkah dia meluluskan permohonannya maka perbuatan meminta rasuah itu adalah satu kesalahan. Pemohon boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa undang-undang supaya mendakwa pegawai itu kerana meminta rasuah walaupun dia tidak memberinya.

Berdasarkan hukum itulah maka tiada siapa dalam kalangan umat Islam pada zaman itu mahu terlibat dengan rasuah. Masing-masing takut untuk terlibat kerana tidak sanggup dihukum oleh Allah baik di dunia apatah lagi di akhirat.

Tetapi semua itu tidak benar-benar berlaku pada hari ini. Orang yang sepatutnya tidak layak dan tidak boleh berjaya dalam sesuatu permohonan, tetapi akhirnya menjadi layak dan berjaya hanya kerana rasuah. Ketahuilah perkara yang diperoleh itu tidak berkat dan mereka yang terlibat akan terus bergelomang dengan dosa tersebut.

Cuma persoalan yang sering ditimbulkan hari ini adakah rasuah sesuatu pemberian hadiah bagi tujuan mengucapkan terima kasih atas pertolongan seseorang. Perkara inilah yang perlu diteliti oleh umat Islam agar kita tidak terbabas dalam sesuatu istilah.

Sebenarnya konsep orang yang berkuasa, orang yang ada kuasa penentu dan seumpamanya perlu difahami umat Islam. Mereka yang bertugas dalam sesuatu urusan itu sudah mempunyai gaji, maka mereka tidak berhak menerima hadiah daripada pihak yang berkepentingan. Walaupun atas alasan berterima kasih kerana perbuatan itu tidak terlepas daripada dikaitkan dengan rasuah.

Tetapi jika pemberian kepada orang biasa, dan pemberiannya bukan untuk membolehkan urusannya diluluskan segera maka pemberian itu bukanlah rasuah. Sebagai contoh, seorang jiran hendak ke hospital tetapi tiada kenderaan. Dia cuba menolong menghantar jirannya ke hospital. Sebagai ucapan terima kasih dia memberi wang RM20 bagi tujuan memberi minyak kereta. Maka pemberian itu tidak termasuk dalam rasuah.

Berdasar itu, umat Islam seharusnya boleh membezakan antara rasuah dengan hadiah untuk mengelak daripada terus melakukan dosa kepada Allah sama ada sedar atau tidak.

ok..sama2x la kter fikir ap yg terbaik tok dri kter..sampai sini dulu..undur diri dahulu..

SaLam alaik..


0 comments on "Rasuah Dan Hadiah Apa Bezanya?"

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez