Followers

Saturday, May 29, 2010

Perkahwinan

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 5/29/2010 09:57:00 PM
Salam semua..alhamdulillah..syukur pada Allah..emm tgn ni nak menulis tp x berkesempatan lagi utk menulis..malam ni baru berkesempatan nak tulis..dengan LI nyer..dengan Program nyer..huhu..mg Allah permudahkan segala urusan ana..bukan ana je tp kepada antum pembaca sekelian..amin amin ya rabb..Allahuakhbar Allahuakhbar Allahuakhbar.

Mabruk ana ucapkan kepada sahabat2x yg bakal melangsungkan perkahwinannya pada bulan jun ni..em bertubi-tubi jemputan ana dapat..Tahniah buat sahabat ana kak neng yang telah selamat nikah pada hari khamis baru2x nie..em cam x caya je kak neng dah nikah..kalau dulu macam budak2x..ngeh3x..betul x emy?hehe..em emy bila lagi???

em mg ana doakan sahabat2x yg bakal mendirikan rumahtangga akan berbahagia dan kekal hingga ke syurga..

Em Kadang-kadang ada yg mengucapkan semoga berbahagia hingga ke anak cucu..adakah kita ingin bahagia hingga ke anak cucu jek????em kalau blh bila mana kita nak berumahtangga biarlah kekal hingga ke syurga..bukan bahagia hiingga ke anak cucu jek..betul x..?sebab kadg2x belum tentu kita ni dapat bersama bila d syurga nanti..adakah kita ini ssi isteri sudah cukup layak untuk si suami d syurga?kalau amal kita x sama mana mungkin..jd sebab tu kena sentiasa perbaiki perbaiki dan perbaiki diri..

Em pengalaman ana bekerja di mahkamah sepanjang 3 minggu ni emm banyak kes cerai yang melanda dalam kalangan masyarakat kita..byk jenis cerai la..em ada yg terlalu marah bila bergaduh si suami terlafaz cerai,Alhamdulillah nak ruju' semula..em ada pula yg suami menarik seorang yang beragama cina kemudiannya memeluk islam namun pada akhirnya bercerai dek suami yang kaki perempuan sehingga si perempuan td mengalami tekanan dan mengambil jalan mudah untuk kembali kepada agamanya semula..em sdih2x..em ada yg anak mak..anak bapa..em mcm2x..tp itu lah realiti yang berlaku setiap hari..emm kes2x yg berlaku membuatkan ana bermuhasabah diri..kadang2x takut..cam x caya jek..huhu..

Di mana matlamat utama perkahwinan itu di bina..Kalau dulu sebelum bercinta saling memahami kenapa tidak selepas kahwin..kalau dulu masa bercinta blh bertolak ansur knp x selepas kahwiin..emm fikirlah sendiri..lebih baik bercinta selepas kahwin..itu adalah yang terbaik..

Oleh itu..pesanan utk sahabat2x sekelian..persiapkan diri antum dahulu sebelum memutuskan untuk mendirikan rumahtangga..adakah sudah siap @ belum?..em letakkan apa matlamat utama hendak mendirikan rumahtangga..jgn sampai lari matlamat itu selepas berkahwin..takut mengundang bahaya..Sedih tgk kes2x cerai yang berlaku sekrg..tp nak wat camner dah x leh nak d selamatkan..huhuhu..jadi sebagai manusia yg tidak sempurna kita kenalah sentiasa bermuhasabah diri untuk memperbaiki diri kita..

Ok ni dulu buat masa ni..salam alaik..


Nursyahadah,
RTB Banting
Selangor

6 comments on "Perkahwinan"

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad on May 29, 2010 at 11:36 PM said...

Perkahwinan mestilah berdasarkan kepada Allah, barulah betul matlamat, halatuju dan masa depannya..

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD on May 30, 2010 at 3:11 PM said...

To Abg Tg :
Salam..naam ya akhi..

emannajmee said...

i like this =)

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD on May 30, 2010 at 9:19 PM said...

To atin :
Salam..kuang3x..ngeh3x..hehe

WaFa' aN-NiSa' on June 2, 2010 at 6:19 PM said...

uishh..kte plak yg ditanya dlu..erm..blum smpai serunya lg la kak..insyaAllah klau dh smpai,ad la 2 kad yg smpai kt rmh..hehe

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD on June 2, 2010 at 10:43 PM said...

To wafa' :
Salam..hehe..:)

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez