Followers

Tuesday, May 12, 2009

~*..MaHaBbAh..*~

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 5/12/2009 01:33:00 AM
SaLam semua..

Em sebenarnyer x taw nak tulis ap kat blog nie..em tp hati nie nk jugek tulis..em tp x dek idea..em senang ke nak cri idea..??huhu..em depenz on people la..hehe..em teringat mse kat sek rendah dulu..( ha dah dpt idea dah)..kita d ajar beri salam apabila kter berjalan dan bertembung dengan guru2x d sekolah..ha korang semua wat x..?ke wat x tahu je ble jumpe guru2x kat sek..hehe jawab la sendiri dlm hati k..em ke bg salam sebab nak bodek guru2x kat sek..sebab nak markah byk..hehe..gurau je..em ad ke cmitu..??bgthu sikit..

Em sedikit d kongsi, hadis yang mana bahawa didalam hadis tersebut Rasulullah SAW menegaskan bahawa sesungguhnya Mahabbah (berkasih sayang) antara orang beriman adalah syarat-syarat iman yang memasukkan penganutnya ke dalam syurga.
"Demi yang diriku di dalam genggamannya , kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman, dan kamu tidak beriman sehingga kamu berkasih sayang. Mahukah kamu aku (nabi) tunjukkan sesuatu yang apabila kamu melakukannya maka akan lahirlah kasih sayang? Sebarkan salam di antara kamu." (Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

Em sebenarnyer dgn salam kita blh wujudkan kasih syg (mahabbah)..mahabbah fillughatul arabiah..maksudnyer kasih syg fi malayuwiyyah..em x cayer g la bg salam kat sape2x yg antum jumpa..ble bg salam hati kita lain..tenang dan sonok sebab dapat bg salam kat org..espclly kat org yg kter kenali..tambah eratkan sillaturrahim..

Em selain tu penah x dengar salam semut..ala kalau kter berjabat tgn kter cium2x pipi..x kisah la laki o pempuan..(tp jgn pempuan n laki yg x de hubungan seperti hubungan suami isteri o adk beradik wat salam semut..)..em haram taw hukumnyer..em pempuan n pempuan..laki n laki..em kan manis..=) em nak tyer kat antum semua..ap yang antum rs ble memberi salam dan wat salam semut..?bgthu taw pada sape2x tg bc blog nie..sy tunggu dr antum semua..

Em lagi..

Em nak tahu camner org tu sombong o x apabila bertembung dgn kita..??? em antum boleh lihat pada mata n mulut..bukan gigi nyer taw..em bila dia pandang kita dia melontarkan senyuman nya pada kita..ha maknanyer dia x sombong..so kter balas lah dengan senyuman yg ihklas..mg senyuman yg ikhlas memberi ganjaran pahala kepada kita semua..

Sesiapa yg mahukan halawatuliman (kemanisan iman) maka perlulah perbanyakkan amalan memberi salam..ini kerana ia salah satu cara jugek untuk mewujudkan ketenangan dan kasih syang sesama manusia..

Em ok la sampai sini jek dulu..ayat pun berterabur kan..sebab dah ngantuk dah..hehe..
Ok sy mahu undur dri dahulu..sehingga kita bertemu lg d post yg akn dtg..hehe..
( cam lama je nak g tdo..hehe..)..ok..

SaLam aLaik..


3 comments on "~*..MaHaBbAh..*~"

kahfi on May 12, 2009 at 12:34 PM said...

salam..
org pggl 'salam semut' ek?
br 1st time dgr tp dh byk kali wat.hehe..

yg cre nk tau org 2 sombong o x,kte xleh nilai bl dier hya bg senyuman je..kl laki2 jpe n pmpuan,xkn sng2 je nk senyum?nti jd fitnah@syak lak kn.huhu...

-skadar pandangan jek;)-

nursyahadah on May 12, 2009 at 2:20 PM said...

To kahfi:

Em syukran..em betul tu..tp x slh memberi senyuman kat org..ap2x kne depenz pada hati yg menilai ttg senyuman tu..em kalau senyum sebab nak mengurat em tu dah salah..jd berbalik pd niat asal kter semula..knp kter senyum..??untuk mendapatkan keredhaan Allah..senyuman yg camner yg d bolehkan..?senyuman yg ikhlas dan kerana Allah..dengan senyuman yg ikhlas je kter blh memperolehi pahala..

Em ap2x pun syukran ek atas pandangan awk..=)

nursyahadah on May 12, 2009 at 2:29 PM said...

To kahfi:
Em mse sy pergi program yang dinamakn program KERIS baru lah sy tahu tu nama nyer salam semut..=)

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez