Followers

Monday, December 14, 2009

Tautan Hati

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 12/14/2009 11:12:00 PM
Salam semua..mg sihat2x selalu..sudah beberapa hari x coretkan something kat blog ni..tp x sampai bersawang la..hehe..em beberapa hari ni sibuk sgt..sy uruskan walimah mak cik sy..past tu mengajar tajwid kat masjid tok ibu2x..hehe..macam2x gelagat diorang baca al-alquran..tp alhamdulillah..at least ibu2x ada niat di hati untuk belajar membaca Al-quran..ganjaran bg orang yg sudah tahu membaca Al-quran tidak sama dengan orang yg x tahu baca Al-quran..em jd sebab tu x berkesempatan nak online..malam ni pulak internet x bp ok..try tulis jek..if blh post sy post..if x huhuhuhu..

Selama cuti sem d rumah ni macam2x sy wat..em sempat habiskan bc novel..novel tu bertajuk "Tautan Hati"..sebenarnyer sy bukan peminat pembacaa novel..namun tajuk nyer menarik hati sy untuk membacanyer..buku tersebut telah di tulis oleh Fatimah Syarha binti Mohd Noordin..Buku tu d bg pada sy dari seorang adik angkat sy b4 dia g terbang ke mesir..

Em lama jugek nak habiskan bc buku tu..berbulan2x..org kata biar sikit2x d baca yg penting dapat inputnyer..Alhamdulillah selesai jugek sy bc buku tu..Em macam2x blh d kongsi kepada pembaca sekelian..Buku tersebut menceritakan bagaimana seseorang menjaga dan memelihara hati nyer daripada anasir2x yg tidak sepatutnyer wujud dalam hati mereka..ada jugak menceritakan bagaimana cara ukhwah dapat d bentuk sehingga mampu menarik seorang yg bukan islam tertarik dengan islam..lg ttg bagaimna mereka d pertemukan jodoh..em macam2x lagi la..

Sy tertarik dengan bagaimana seorang muslimah mampu menarik seorang wanita yg kuat dalam agama kristian untuk memeluk agama islam..sehingga meremang bulu roma sy masa membacanyer..menitis air mata sy selepas wanita kristian tu memeluk agama islam..kalau lah wujud ramai muslimin dan muslimah d muka bumi Allah ini yg serupa dengan yg diceritakan di dalam buku tautan hati ini alangkah bahagia dunia ini di serikan dengan islam..subhanallah..

Bagaimana seorang muslimah kuatkan hati di jalannyer dalam berdakwah di jalan nyer..terdetik di hati sy mampukah ak menjadi sepertinyer????terasa di hati sperti tidak layak untuk menjadi sepertinyer..hati nyer sgt kuat pada jalan dakwah nyer..Ya Allah kau kuatkan dakwah ku dan sahabat2xku pada jalanmu ya Allah..Kami sgt2x memohon pada mu yaAllah..Kau jagalah hati kecil kami untuk terus dakwah dakwah dan dakwah ya Allah..Amin ya rabbal alamin..

Dalam buku tu ada menceritakan ttg bagaimana muslimah tersebut menemui jodohnyer..apa yg penting baginyer jodoh yg ingin dimiliki perlulah sefikrah dengan nyer..iaitu faham dakwah dan agama islam..mereka menjaga hati mereka dengan tidak meletakkan couple sebagai pemula penghubung ke alam perkahwinan..ini kerana mereka x nak hati mereka rosak akibat teringat ttg pasangan mereka..oleh itu jauhkan "COUPLE"..ambillah "PERNIKAHAN"..kerana itu lebih baik..insyaAllah wanita solehah adalah untuk lelaki soleh..itu adalah janji Allah..kejarlah cita sebelum cinta..mg jodoh yang Allah bakal titipkan kepada ku adalah jodoh yg sefikrah denganku..Amin2x ya Rabbal alamin..

Em kalau nak bc buku tu blh la cari kat kedai..hehe..sy x jual..tp buku tu cukup2x membantu untuk meningkatkan semangat hati dalam berdakwah..insyaAllah..seronok rupanyer baca novel..hehe..minggu ni adalah minggu terakhir sy di rumah..kerana ada program yg perlu diikuti..iaitu program yg di anjurkan oleh pusat islam UPSI iaitu "RPA"..RPA singkatan bg Rakan Penggerak Ad-din..mg program ni terus2x dan terus berjalan di bumi UPSI..insyaAllah..

Ok undur diri dahulu..semoga kita semua sentiasa d lindungi oleh Allah dan mendapat keredhaan darinyer..insyaAllah..Salam alaik..

Note: kepada mereka yg bergelar warga upsi, kita semua di minta untuk daftar semester bermula 21 disember sampai 28 disember..jgn x daftar pulak..hehe..nanti kene denda RM10 lak..banyak tu RM10..huhu..


Nursyahadah
RTB,Bukit Changgang
Banting,Selangor

4 comments on "Tautan Hati"

Jejak Hamba on December 15, 2009 at 6:56 AM said...

assalamualaikum...
sy dah baca lama dah novel Tautan Hati. actually sebelum novel Tautan Hati, ada novel Seindah Mawar Berduri. Dalam novel Tautan Hati, Asiah Yusra sebagai watak utama. Tapi dalam novel Seindah Mawar Berduri, Khazinatul Asrar, ibu kepada Asiah Yusra adalah watak utama. Kalau berkesempata cubalah cari dan baca. InsyaAllah banyak manfaatnya... =)

Ahmad Zulfadhli Zulkefli on December 15, 2009 at 9:40 AM said...

tautkan hati kite pada pencipta kite adalah sebaek2 tautan.. =)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD on December 15, 2009 at 4:59 PM said...

to Fakhrul islami:
salam..syukran yer..insyaAllah sy cari sekiranyer berkelapangan..salam alaik..

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD on December 15, 2009 at 5:00 PM said...

to Putra al-maliki:
salam..insyaAllah..sama2x tautkan hati pada pencipta kita..mg hati2x kita sentiasa dipelihara insyaAllah..salam alaik..

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez