Followers

Wednesday, October 21, 2009

Ibadah Dan Adat

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 10/21/2009 02:30:00 AM
Assalamualaikum sahabat2x ku..

Semoga antum semua sentiasa dalam lindungan rahmat Allah s.w.t..amin ya Rabb..arini macam biasa pegi kelas balik kelas..g surau balik surau..jumpa sahabat2x..hehe..alhamdulillah arini terisi juga rohani ni..hati manusia kan..kadang-kadang berubah..jadi kena lah selalu di update..

Ok berkaitan tentang entry saya kali ni.."ibadah dan Adat"..knp sy pilih tajuk ni sebab ia sentiasa berlaku dalam kehidupan manusia..ini semua berpandukan pada niat kita..seperti dalam hadis 40 yang berbunyi "innamal a'malu binniat" [if salah betulkan yer]..

Niat manusia ni macam2x..contoh yg ada di depan mata kita..kalau ikutkan sekrg dah nak dekat stdy week dan exam..masa ni la org akan berpusu-pusu nak wat solat sunat hajat..utk berjaya dlm exam..itu x salah..tp kalau blh sahabat2x jgn tunggu nak exam baru kita nak ingat Allah..setiap hari kalau blh kte wat solat2x sunat tu..barulah ia menjadi suatu ibadah kepada kita..kalau time nak exam jek baru wat itu lah nama nyer adat..ada faham..??????? bak kata nabil raja lawak tu..ap tu bunyi nyer.."sendiri mau ingat"..betul ke sy wat tu..??huhuhu..sy x tgk pon cter raja lawak tu..tp dengar org cakap..hehehe..

Tu la yg sy nak bezakan antara ibadah dan adat..lg contoh yg lain macam..

ok..kat mana2x ada kuliah agama o ceramah o apa2x je yg berkaitan dengan agama..hatta baca alquran sekalipun..bila kter letakkan niat kita em cmini..kalau ak ngaji+ikut program agama+kuliah agama mesti Allah makbulkan doa ak nak dapat dekan..sebab ak wat apa yg baik..em btl tu..tp niat kita camne??? kat c tu niat kita dah lari..jadinyer ia menjadi satu adat dan bukan suatu ibadah..kerana ia meletakkan niat itu bukan pada niat kerana Allah..jadi sekiranya dia wat bila x dapat dia akan merasa pts asa..kerana dia tidak meletakkan pergantungan pada Allah swt..berbeza sekiranya kita niatkan ikhlas daripada Allah tanpa meminta ap2x balasan apa yg tlh kita wat..Allah akan memberi ketenangan hati kepada kita..

Jadi anda yg membaca entry ni pilih yg mana??? Ibadah atau Adat?????

Sama2x lah kita bermuhasabah diri..

Undur diri dahulu..


Salam alaik..



Note: esok lepas zohor nak balik kg dah..rindu x terkata pada keluarga..mak x sihat..demam..kawan2x yg hadir dalam blog ni doakan kesejahteraan mak ngan family sy yer..doakan juga semoga sy selmat sampai ke destinasinyer..sekiranya sy x dapat meneruskan entry ini selepas ini mana tahu ajal maut di tangan tuhan..jadi doakanlah sy sentiasa..maaf di pinta..



Nursyahadah
khar,upsi
2:51 a.m

2 comments on "Ibadah Dan Adat"

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad on October 21, 2009 at 9:24 AM said...

Orang Melayu dulu sangat berpegang kepada adat namun zaman sekarang sudah ada perubahan dalam pengamalan Islam dalam diri masyarakat Melayu sekarang. Cuma saki baki yang dulu masih ada..

Terpikul amanah kepada golongan generasi muda skrg untuk perbaiki mana yang kurang atau salah ini..

Adat tidak salah, tetapi adat yg melanggar syariat itu yg salah,

Abg Tg

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD on October 21, 2009 at 12:00 PM said...

to abg tg:
salam..syukran atas perkongsian ilmu..sgt berguna kepada kami pembca2x blog..em ilmu abg tg memg byk..setiap entry yg sy post dan abg tg comment cukup mantap jawapannyer..alhamdulillah..

syukran ala kulli hal..

salam alaik..

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez