Followers

Wednesday, August 12, 2009

ImaM daN MakMuM

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 8/12/2009 04:01:00 PM
SaLam semua sahabat2x..selamat hari rabu..mg sahabat2x semua d lindungi oleh Allah s.w.t dan sentiasa berada dalam rahmatnyer..

Em baru2x nie sy ada membeli sebuah buku yang ditulis oleh seorang "ustaz cinta" bak kata dalam bukunyer iaitu "bercinta sampai ke syurga"..title "ustaz cinta" itu adalah title yg diberi kepadanya menurut beliau..kata nyer lagi di dalam bukunyer sebab segala persoalan yang berkaitan tentang cintan cintun buayafrnd n gelifrend ramai yg rujuk padanya untuk mendapatkan jawapan yg terbuku di dalam minda..dengan penghasilan buku "cunta hingga ke syurga" berasaskan pd soalan2x dan pengalaman ustaz hasrizal sendiri..em best la yg penting buku tu..sgt2x best..

Em sy ambil sedikit yg ada dalam buku tersebut tentang "imam dan makmum"..untuk kter kongsi bersama-sama..kat dalam buku tu sebenarnyer bukan lah semua berkisar tentang cinta cintun..byk motivasi nyer..em beli la dan baca lah..em sambung semula ttg imam dam makmum tu..em sy nak cerita dan kongsi kepada sahabat semua..

Kenapa bila kter nak berdakwah kepada org lain kdg2x tidak tercapai atau x sampai..???sebagai contoh yg terdekat kita nak tegur org yg membuat salah..dengan teguran yg d beri tetapi dia still x nak ikut apa yg ditegur..

Em kte x blh salahkan org tersebut..em yg paling penting kter kne refer diri kita semula..muhasabah diri..walaupun apa yg kita buat itu baik..em bagus menegur itu sebab ingt mengaingati itu amat2x d tuntut oleh islam..rujuk pada persoalan kenapa org tersebut x nk ikut apa yg dinasihatkan..ini kerana mungkin diri kita ada something yg kita x wat o laksanakan lg..jadi perlulah tingkatkan iman dan perbetulkan apa yang kter x laksanakan lg..cth: kter ada berjanji dengan seorg kawan untuk pergi dscussion bersamanya..tapi kita x laksanakan janji tersebut..kira mungkir janji la tu..walaupun ia hanya perkara kecil tapi d sebabkan perkara kecil itu lah yg menyebabkan dakwah kter x tercapai..selepas laksanakan berdoa pada Allah s.w.t agar org td d beri petunjuk..insyaAllah Allah yg akan memperbetulkan org tersebut dengan bantuannye..itulah namanya kekuasaan Allah..

Em jangan bersedih sekiranya dakwah yg ingin dilaksanakan still x tercapai..ada hikmahnya..percaya dan yakinlah pada Allah..

semoga Allah menyentuh hati2x kalian..sebenarnyer bukan mudah untuk membentuk seseorang untuk menuju ke jalan yg benar..

carilah hikmah dalam setiap ketentuan..supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran..
kerana setiap yg payah itu pasti ada kesenangan..
setiap kesabaran itu pasti ada ganjaran..


Em setakat ini dahulu..sekiranya ada apa2x yang sahabat nak tambah tafaddal..=)..sgt2x dialu-alukan..sy seorg yg lemah..baru merangkak2x nak menulis..kdg msg smpi..kadg x..sama2x la kter berkongsi ilmu yer..

P/s: Buat kak aniem jgn tension2x yer..=)

Salam alaik..

Nursyahadah
Khar,Upsi
16.47 p.m

0 comments on "ImaM daN MakMuM"

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez