Followers

Wednesday, March 18, 2009

~keRisiS TidUr~

Posted by NuRuLhiDaYani Bt AhmaD at 3/18/2009 02:40:00 AM
SaLam..
firman Allah s.w.t bermaksud:
"Dan dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari;kemudian dia bangunkan kamu daripada tidur padanya, untuk disempurnakan ajal (masa umur kamu) yang telah ditetapkan. kemudian kepadanyalah tempat kamu kembali, kemudian dia menyatakan kepada kamu apa yang kamu lakukan."{al-an'am:60)
sudah menjadi sunnaha Allah bahawa manusia bergerak cergas pada siang hari dan berehat pada waktu malamnya. bahkan kedua-dua waktu ini tidak diciptakan sia-sia, malah terdapat padanya pelbagai hikmah buat insan yang mahu berfikir...
lihatlah bagaimana Allah s.w.t menjadikan waktu malam khusus untuk hamba-hambanya beristirahat dan beribadah di kediaman masing-masing bagi mengelakkan daripada bahaya kerana pada waktu inilah Allah s.w.t melepaskan haiwan-haiwan noktural yang liar keluar melata mencari makanan.
tidur malam yang cukup amat penting terhadap kesihatan individu. menurut institut penyakit neurologikal dan strok amerika, tempoh tidur bagi individu bergantung kepada beberapa faktor:
BAYI: 16jam tidur (hehehe ni tok bayi je..remaja n dewasa jgn ngade2 nak amik tempoh jam ni..)
REMAJA: 8jam tidur
DEWASA: 6-7jam tidur..jangan lebih2x..hehehe
em k la berhenti dulu..huhu..jumpe sambungannya lg..insyaAllah..=)
fikirkanlah dahulu sama ada anda cukup tdo ke terlebih tdo ye..
assalamualaikumm..

0 comments on "~keRisiS TidUr~"

Post a Comment

..TinggalKan Jejak Anda Di siNi..

Blog Widget by LinkWithin
 

~..SaLam UkHwaH FiLLah..~ Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Blogger Styles Image by Tadpole's Notez